در طول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدريج با دارا بودن تنها چند پرواز بين المللي به مهمترين خط هوايي داخلي تبديل شد. در سال 1333 خط هوايي خصوصي ديگري تحت عنوان " پرشين ايرويز"يا "پارس" تاسيس گرديد. در ابتدا، خط هوايي "پرشين ايرويز" فقط وظيفه ي حمل باربه اروپا را به عهده داشت.
در ابتدا، خط هوایی پرشینایرویز فقط وظیفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت. اما وضعیت جغرافیایی کشور ایران و گسترش وسیع آن، دور بودن مراکز نسبتاً پرجمعیت از یکدیگر، کمبود وسیله نقلیه اعم از جادهای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمانهای علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یک شبکه منظم با قابلیتهای بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر کشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم ساخت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال 1340، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند.
در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام 2 شرکت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و "پرشین ایرویز" و ا یجاد خط هوایی جدیدی با نام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل "هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال 1341 فعالیتهای خود را آغاز نمود.
از جمله اهداف اولیه تاسیس هما، پوشش احتیاجات حمل و نقل هوایی داخل کشور همراه با رعایت بیشتر اصول ایمنی پروازی و برقراری سرویسهای حمل و نقل هوایی با کشورهای هم جوار و دور دست، ضمن مراعات همزمان قراردادهای متقابل مبانی تجاری و مصالح کشور بود.
تاریخچه هواپیمایی جمهوری اسلامی
1325 - تاسیس شرکت هواپیمایی ایران با سرمایه بخش خصوصی (حمل بیش از 11 هزار مسافر در اولین سال)
1333- تاسیس شرکت هواپیمایی پارس توسط بخش خصوصی
1340- تاسیس شرکت هواپیمایی ملی ایران " هما " با ادغام شرکتهای هواپیمایی ایران و پارس (با بهرهگیری از هواپیماهای DC-3, DC-6,Viscount)
1341- نخستین گام عملیاتی هما، حمل و نقل زائران خانه خدا
1343- عضویت در انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا
1344- نخستین پرواز جت هما با 82 مسافر از فرودگاه مهرآباد تهران به بیروت، رم، ژنو و فرانکفورت و کنار گذاشتن هواپیماهای ملخدار با موتورهای پیستونی
1349 - ورود اولین فروند از 5 فروند هواپیمای بویینگ (B-707)
1355 - تداوم گسترش شبکه پروازهای داخلی و بینالمللی هما با استفاده از 23 فروند هواپیمای جت، همراه با 2 فروند جت اجارهای
1359- ورود اولین فروند از 6 فروند هواپیمای ایرباس (A-300-B2K) به ناوگان هما
1360 - تغییر نام هواپیمایی ملی ایران هما به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما
(حمل بیش از 1/2 میلیون مسافر در این سال)
1369 - ورود اولین فروند از 6 فروند هواپیمای فوکر (F-100) به ناوگان هما
1371- آغاز فعالیت ایران ایرتور بعنوان یک شرکت هواپیمایی وابسته به هما با استفاده از هواپیماهای اجارهای
1373- اضافه شدن هواپیمای ایرباس (A-300-600) به ناوگان هما
1379 - ورود یک فروند هواپیمای ایرباس (A-310-300) از امارات به ناوگان هما
1380- اضافه شدن 6 فروند هواپیمای ایرباس (A-310-200) از ترکیه به ناوگان هما
1382- ورود یک فروند هواپیمای ایرباس (A-310-300) به ناوگان هما
1383- اضافه شدن 3 فروند هواپیمای فوکر (F-100) و 2 فروند هواپیمای ایرباس (A-300-600) به ناوگان هما
1384- حمل بیش از 24/8 میلیون مسافر توسط هما و ایران ایرتور با رشد 9/8 % نسبت به سال 1383
1385- حمل نزدیک به 2/9 میلیون مسافر توسط هما و ایران ایرتور در پروازهای داخلی و بینالمللی با رشد 3/11% نسبت به سال 1384
ناوگان عملیاتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما - دسامبر 2007
تعداد صندلی | تعداد هواپیما | نوع هواپیما |
104 | 16 | Fokker - 100 |
154 | 4 | Boeing 727 - 200 |
227 | 4 | Airbus 300 - B2k |
265 -253 | 4 | Airbus 300 - 600 |
200 | 2 | Airbus 310 - 300 |
296 | 2 | Boeing 747 - Sp |
434 | 2 | Boeing 747 - 200 |
470 | 2 | Boeing 747 - 200 |
434 | 1 | Boeing 747 - 100 |
278 | 2 | Airbus 300 B4 |
8214 | 39 | مجموع |
نظر شما