شناسهٔ خبر: 127803 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار همدان:

نوسازی شهری در همدان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

بافت فرسوده استاندار همدان عملکرد انبوه سازان را بهترین مبلغ برای اجرای طرح‌های کشوری و استانی ساخت مسکن دانست و تصریح کرد: نوسازی شهری در همدان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبیری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، "علیرضا قاسمی فرزاد" گفت: یکی از گزینه های تامین مسکن طرح بازآفرینی بافت‌های است که می‌تواند بسیار در تامین مسکن مردم بویژه اقشار نیازمند اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه محلات سنتی و بویژه بافت های فرسوده اکنون مشکلات جدی را برای شهر ایجاد کرده اند ، افزود: بافت های فرسوده ضمن اینکه چهره شهر را نازیبا کرده اند، در حوادث طبیعی بشدت آسیب پذیر هستند، به‌ویژه اینکه در بخش خسارات انسانی می‌توانند جبران ناپذیر باشند.

استاندار همدان گفت: آنچه که باعث قوام طرح باز آفرینی شهری می شود، ایجاد یک خط اعتباری مشخص است که از طرف بانک مسکن ایجاد شود؛ بخصوص اینکه تسهیلات با درصد پایین همراه باشد.

وی ساخت مسکن در بافت قدیمی را برای انبوه سازان مشکل ساز دانست و تاکید کرد: باید یک خط اعتباری ویژه و همچنین تخفیف لازم برای انبوه سازان درنظر گرفته شود.

قاسمی فرزاد یادآور شد: اجرای بسته تشویق‌های مالی مناسب می‌تواند طرح باز آفرینی شهری را در شهرهایی که با کمبود مسکن روبه رو هستند با موفقیت همراه کند.

وی تصریح کرد: باید برای ساختمان‌های بالای ۱۰۰ سال که ثبت ملی شده اند و محدودیت های ارتفاع و تغییر کاربری ایجاد کرده‌اند باید راهکار مناسبی اندیشید.

استاندار همدان افزود: برخی بافت های تاریخی در محلات از حالت طبیعی خود خارج و باعث خطرات جانی برای مردم شده و مشکلاتی را برای دانش آموزان به‌وجود آورده است.

وی گفت: شهرهمدان باتوجه به محدودیت‌هایی که دارد امکان توسعه شهری وجود ندارد بنابراین اجرای طرح بازآفرینی شهری در همدان می تواند بخشی بزرگی از مشکل مسکن شهر را حل کند.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه باید تلاش شود پرونده های ساختمانی در ۲۰ روز برای متقاضیان صادر شود، افزود: امیدوارم بحث نهضت ملی مسکن در کشور و استان ساماندهی شده از همه ظرفیت‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای موفقیت در طرح بازآفرینی شهری استفاده شود.