شناسهٔ خبر: 127882 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد؛

رزمایش پدافند پرتوی حامی ۱۴۰۱ سازمان هواپیمایی کشوری برگزار می‌شود/ صنعت هوانوردی کشور در جایگاه بالایی از منظر ایمنی و امنیت قرار دارد

علی لطفی سازمان هواپیمایی جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از برگزاری رزمایش پدافند پرتوی حامی ۱۴۰۱ سازمان هواپیمایی کشوری در روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی لطفی جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از برگزاری رزمایش پدافند پرتوی حامی ۱۴۰۱ سازمان هواپیمایی کشوری در روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه سال‌جاری خبر داد.

لطفی گفت: فارغ از مؤلفه زمان در سرعت بالای ارسال مرسولات و مسافر توسط هواپیما، حمل و نقل هوایی یکی از ایمن ترین شبکه های حمل و نقل در دنیاست و این دو مؤلفه انگیزه ها را برای استفاده بیشتر از این صنعت ایجاد کرده است و صنعت هوانوردی کشورمان در جایگاه بالایی از منظر ایمنی و امنیت در سطح کشورهای عضو پیمان ایکائو و با جابه جایی حجم سالانه حدود ۳۰ میلیون مسافر نقش تعیین کننده ای در حوزه حمل ونقل هوایی برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه از اهداف ایکائو حفظ ایمنی و امنیت پروازهاست و تمامی افراد باید از بروز خطرات احتمالی این حوزه جلوگیری کنند، افزود: توسعه صنعت هواپیمایی در دهه های اخیر و به کار گیری فناوری‌ها، فرایندهای اجرایی و زیرساخت های جدید در این صنعت در کنار خلق فرصت‌های جدید خطراتی نیز در برداشته است که ایمنی فعالیت‌های این حوزه را تهدید می‌کند.

لطفی تصریح کرد: یکی از راه‌های کنترل و کاهش خطرات این صنعت، شناسایی و مدیریت عوامل ایجاد ریسک و مقابله با آنهاست بنابراین تمرین و برگزاری رزمایش راهکاری برای ایجاد آمادگی به منظور مواجه با ریسک های باقی‌مانده است.

جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، افزود: بنابراین با توجه به تهدیدات و مخاطرات موجود، اجرای برنامه های مؤثر مقابله با شرایط اضطراری و مدیریت بحران می‌تواند پیامدهای ناشی از حوادث حمل و نقل هوایی کالای خطرناک را کاهش دهد.

وی افزود: در این راستا، رزمایش پدافند پرتوی حامی ۱۴۰۱ سازمان هواپیمایی کشوری با سناریو سقوط هواپیمای حامل مواد خطرناک و به منظور آمادگی با شرایط اضطراری و مدیریت بحران ناشی از آن در منطقه شهرستان ری و توسط کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان هواپیمایی کشوری و با مشارکت قرارگاه پرتوی سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرماندهی ویژه شهرستان ری، در روز چهارشنبه دهم اسفندماه جاری برگزار خواهد شد.

لطفی هدف از این رزمایش را شناسایی آسیب پذیری‌ها و کاهش اثرات آن ها و همچنین، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، امدادی، نظامی، امنیتی و کارگروه ها و تیم‌های عملیاتی در مواجهه با سوانح هوایی عنوان کرد و گفت: ارزیابی و تعیین سطح میزان آمادگی و آگاهی کلیه واحدها و دستگاه های مشارکت کننده در مواجهه با شرایط اضطراری ناشی از حمل مواد خطرناک در صنعت هوایی و دستیابی به سرعت عمل مطلوب جهت حفظ جان کارکنان، مردم، محیط زیست، اسناد و مدارک، تجهیزات و تاسیسات و اموال در شرایط اضطراری از دیگر اهداف این رزمایش به شمار می‌رود.

جانشین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تصریح کرد: این رزمایش به منظور، نظام‌مند کردن تمامی فعالیت ها و آمادگی ها با اجرای رزمایش در سطح استان تهران و شهرستان ری، ارزیابی و تعیین میزان آمادگی و آگاهی دستگاه های مشارکت کننده در مواجهه با شرایط اضطراری، تعامل سازنده دستگاههای همکار با سازمان هواپیمایی کشوری در سوانح هوایی، تعامل تمامی دستگاههای اجرایی و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی منطقه جهت صیانت از جان و مال مردم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری وی با بیان اینکه رزمایش مذکور در دو مرحله دورمیزی و عملیاتی برگزار خواهد شد، افزود: ارتقاء سطح آموزش گروه های مقابله، اقدام برابر دستورالعمل های موجود و جلوگیری از اقدامات خودسرانه و عجولانه در مواجه با سوانح هوایی، آگاهی و آموزش کارکنان این صنعت، ارتقاء سطح فرهنگ ایمنی، ارزیابی آئین نامه ها ،دستورالعمل ها و رویه ها و طرح های شرایط اضطراری مد نظر قرار خواهد گرفت.