شناسهٔ خبر: 128028 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت؛

رشد ۱۰ درصدی ترافیک انواع کالاهای تجاری در بنادر کشور طی سال ۱۴۰۱ /حفظ جان مردم، مهم‌ترین وظیفه در سفرهای دریایی است

بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت رشد ۱۰ درصدی ترافیک انواع کالاهای تجاری در بنادر کشور طی سال ۱۴۰۱ و حفظ جان مردم، مهم‌ترین وظیفه در سفرهای دریایی است از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

رشد ۱۰ درصدی ترافیک انواع کالاهای تجاری در بنادر کشور طی سال ۱۴۰۱

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در تشریح عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱، گفت: به رغم از دست رفتن نظم معمول جهانی در عرضه و تقاضا، تلاطم و بی‌نظمی در بازارهای بین‌المللی و ثبت رشد اقتصادی ۲ تا ۳ درصدی در بیشتر کشورها، ترافیک انواع کالاهای خارجی به بنادر بازرگانی کشور در سال جاری، بین ۸ تا ۱۰ درصد- در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته- رشد داشته است.

رشد ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری در بنادر کشور 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام رشد ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، گفت: در سال ۱۴۰۱، ضوابط جدید طرح‌های جامع بنادر بازرگانی و همچنین ضوابط جدید سرمایه‌گذاری و نمونه قرارداد بین‌المللی سرمایه‌گذاری در بنادر ایران تدوین و ابلاغ شد.

برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف و عقب‌مانده 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادرو دریانوردی اعلام کرد: ۴۰۳ پروژه فعال عمرانی و زیربنایی با ۷۳ درصد پیشرفت عملکرد در بنادر کشور در دست انجام است.

واگذاری و انسجام‌بخشی لایروبی بنادر شمالی به بخش خصوصی 

معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به ارتقای جایگاه خدمات ترافیک شناورها، در سال های اخیر تاکید کرد: رسالت و ماموریت اصلی حوزه دریایی، کاستن دغدغه و نگرانی‌های حوزه‌های مختلف اجرایی بنادر و ذی‌نفعان سازمان است.

ثبت رکورد تخلیه و بارگیری ۵۵ هزارتن کالا طی یک روز در بندر چابهار 

معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از رکورد تخلیه و بارگیری ۵۵ هزارتن کالا طی یک روز در بندر چابهار خبر داد و گفت: امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۳ میلیون تن کالا در سال با تامین ناوگان و رفع موانع وجود دارد.

صدور مجوز موافقت احداث جایگاه سوخت شناورهای تجاری در سجافی 

مجوز موافقت اولیه احداث جایگاه سوخت ساحلی شناورهای تجاری منطقه سجافی واقع در شهرستان هندیجان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع صدور مجوزهای ساحلی و دریایی کشور صادر شد.

به ثبت رساندن رکورد بارگیری روزانه کالای اساسی از طریق حمل ریلی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) 

در جریان خروج ریلی کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) از طریق حمل ریلی، با بارگیری ۱۹۸ دستگاه واگن با تناژ۱۰ هزار و ۷۰۹ تن در یک شبانه روز، رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسید.

بهره برداری از ۱۹ طرح در حوزه ساخت و تامین شناورهای تجاری و خدماتی 

آخرین اقدامات و عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ در حوزه ناوگان، حمل‌ونقل دریایی، خدمات دریابی و بندری و فناوری اطلاعات، تشریح شد.

حفظ جان مردم، مهم‌ترین وظیفه در سفرهای دریایی است

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان پیش‌بینی استقبال مردم از امکانات و ظرفیت‌های موجود در مناطق ساحلی و جزایر جنوبی برای نوروز ۱۴۰۲، تاکید کرد: هموطنان صرفاً از بنادر و شناورهای مجاز و تحت نظارت و کنترل سازمان بنادر و دریانوردی برای سفر دریایی خود استفاده و از انجام مسافرت‌ در اسکله‌ها و به وسیله شناورهای غیرمجاز جدا خودداری کنند.