شناسهٔ خبر: 128066 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی:

سازمان اعضای کریدور شمال- جنوب تشکیل می‌شود

ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت:‌ سازمان اعضای کریدور شمال- جنوب با هدف افزایش ظرفیت‌های تجاری و بازطراحی این کریدور متناسب با نیازها و شرایط حمل و نقلی روز تشکیل می‌شود.

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برگزاری جلسه نهم و دهم کارشناسی کریدور شمال- جنوب طی در روزهای نهم و دهم اسفندماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی اظهار کرد: کریدور شمال- جنوب سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و امروز با توجه به گذشت ۲۳ سال از تاسیس آن و تحولات سیاسی و جغرافیایی، ساختار اصلی حقوقی این کریدور باید متناسب با نیاز روز اصلاح شود.

وی ادامه داد: کریدور شمال- جنوب به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات در جغرافیای پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است.

ترفع خاطر نشان کرد: برای تجاری شدن یا فعال‌تر شدن کریدور شمال- جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود،‌ به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی، تجاری، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرایندهای تجاری و حمل و نقلی و ایجاد مکانیزم گزارش گیری از همه ابعاد کریدور، علاوه بر روانسازی جریان ترانزیت و تجارت در منطقه، مشکلات احتمالی در مسیر کریدور فورا احصا و برطرف خواهد شد.

به گفته ترفع از آنجایی که باید تجدید ساختار جدیدی برای کریدور شمال- جنوب در نظر گرفته شود، از چند ماه قبل محتوای این ساختار جدید آماده شده و طی جلسات منظم کارشناسی با کشورهای عضو مراتب بررسی می شود. در این راستا در جلسات نهم و دهم کارشناسی، برای متدولوژی های مسیر شناسی و حمل و نقل چند وجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۳ کشور عضو اصلی کریدور شمال- جنوب بوده و کشور بلغارستان هم عضو ناظر این کریدور است که ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهت های مختلف فراهم می شود.

وی افزود: پیش از این، برای کریدور شمال- جنوب برخی مسیرهای سنتی تعریف شده بود اما لازم است همه مسیرهای شبکه کریدور در مسیرها و جهت های گوناگون با لحاظ مسافت، زمان و هزینه مشخص شود بنابراین در اولین گام کل شبکه مسیرها باید شناسایی شود و در گام بعدی متدولوژی حمل و نقل ترکیبی و مدیریت کریدور ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ماه آینده نیز جلساتی با موضوع ایجاد سازمان کریدور شمال- جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، این کریدور را با شمایل جدید و متناسب با درخواست‌ها و نیازهای حمل و نقلی امروز باز طراحی کنیم.