شناسهٔ خبر: 128067 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست کارگروه اجرایی ستاد سفرهای نوروزی در 10 اسفند ماه 1401 مطرح شد

اعطای تسهیلات به روزرسانی شناورهای مسافری دریایی برای خدمت رسانی نوروزی

افندی در نشست کارگروه اجرایی ستاد سفرهای نوروزی در 10 اسفند ماه 1401، سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه گزارشی از اعطای تسهیلات مناسب به منظور تعمیر و به روزرسانی شناورهای مسافری خارج از سرویس و بازگرداندن آنها به چرخه خدمت رسانی در سفرهای نوروزی خبر داد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در مورخ 10ام اسفند ماه 1401 پنجمین جلسه ستاد سفرهای نوروزی به ریاست شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با حضور روسای ستادهای نوروزی سازمان ها و شرکت های  تابعه و ستادهای استانی متشکل از مدیران کل راه و شهرسازی و سایر مدیران کل سازمان ها و شرکت های تابعه در ساختمان دادمان برگزار شد.

افندی زاده ضمن اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی به موضوع سفرهای نوروزی و خدمت‌رسانی به مردم گفت: با توجه به اینکه در این جلسه سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از برنامه های خود در جهت ایجاد امکانات و تسهیلات دریایی برای مسافران نوروزی ارائه داد ایشان تاکید نمودند که بایستی در همه شیوه های حمل و نقلی موضوع ایمنی در سرلوحه امور قرار گیرد و در بحث حمل و نقل دریایی نیز بازرسی های متمرکز فنی و ایمنی از شناورهای مسافری و لندینگ کرافت های حمل شناور، مجهز نمودن شناورها به تجهیزات ایمنی نظیر جلیقه و حلقه های نجات، برنامه ریزی به منظور استقرار همیاران ناجی، ناجیان غرق و تیم واکنش سریع در بنادر در دستور کار قرار گرفته و شناورهای آتشخوار در بنادر پرخطر مستقر شده است.
وی افزود: در اواخر سال 1401 تسهیلات مناسب به منظور تعمیر و به روز رسانی شناورهای مسافری خارج از سرویس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی از طریق شرکت های کشتیرانی در اختیار مالکین این شناورها جهت بازسازی و افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل دریایی قرار گرفت.
در این جلسه مدیران کل استان های هرمزگان، خوزستان و بوشهر در مجموعه وزارت راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارش از برنامه های استان خود در طرح نوروزی، عنوان نمودند کلیه جاده های منتهی به این استانها در حال آماده سازی جهت نوروز 1402 هستند و ایمن سازی، اصلاح و آشکارسازی نقاط پرتصادف استان ها برای کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته و پیش فروش بلیت های نوروزی هم در شیوه حمل و نقل جاده ای در حال انجام است.

همچنین در خصوص شیوه های حمل و نقلی دیگر از جمله شقوق هوایی و ریلی نیز استان های برخوردار از این مدها تجهیز پایانه ها، ترمینالهای فرودگاهی و ایستگاههای راه آهن و تدوین برنامه های مفرح متناسب با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و آماده سازی ناوگان هوایی و ریلی برای ارائه خدمات مطلوب تر در دستور کار قرار داده اند. نرخ بلیت شناورهای دریایی در ستاد تنظیم بازار این استانها تعیین و پیش فروش بلیت ها بر اساس نرخ های مصوب در حال انجام است و اسکله های تفریحی نیز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی می باشند.

سامانه های 141 در مد حمل و نقل جاده ای و 5149 در مد حمل و نقل ریلی و 199 اطلاعات پرواز و 1550 در شیوه حمل و نقل دریایی (در استانهای جنوبی) وضعیت جاده ها، مسیرهای راه آهن، اطلاعات پروازها و وضعیت آب و هوایی مسیرهای دریایی و 134 هواشناسی را اطلاع رسانی می کند.
در پایان جلسه  افندی زاده گفت: برای رضایتمندی بیشتر هموطنان و ارائه خدمات مطلوب تر مدیران کل راهداری استانها بایستی تدابیر لازم برای کنترل حمل و نقل وسائل نقلیه شخصی را در دستور کار قرار داده و ماشین آلات راهداری را در محل های مناسب مستقر کرده و محل استقرار خودروهای امدادی را با هماهنگی مسئولین مربوطه در وزارت صمت ساماندهی نمایند.

همچنین نیاز است تمهیدات لازم  برای راحتی و ایمنی مسافرین در کلیه شقوق حمل و نقلی مد نظر مدیران کل استانی قرار گیرد و استانهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر نیز تمهیدات و تسهیلات لازم در حوزه دریانوردی و نیز مجهز نمودن اسکله ها و پایانه های مسافری بندری را در دستور کار قرار دهند تا سفرهای نوروزی به بهترین نحور ممکن برای هموطنان رقم خورد​