شناسهٔ خبر: 128084 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

خراسان رضوی رتبه نخست واحدهای مسکونی ناپایدار را به خود اختصاص داد

اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: خراسان رضوی با ۲۷۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است که از این تعداد ۲۱۶ هزار واحد مسکونی ناپایدار در مشهد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)؛ محمد آیینی روز چهارشنبه در نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور در مشهد افزود: مشهد به تنهایی به لحاظ تعداد واحد ناپایدار با استان تهران رقابت می کند.

وی ادامه داد: واحد مسکونی ناپایدار واحدی است که سازه فلزی، بتنی، شناژ و دیگر عوامل استحکام بنا را ندارد و ساکنان آن در خطر مستقیم هستند و در زلزله به هیچ عنوان امکان فرار از خطرات آن وجود ندارند و هم اکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار با ۱۰ میلیون نفر جمعیت در کشور داریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که حفظ جان انسانها مهم است افزود: بلوک‌هایی در کشور وجود دارند که ۷۰ درصد واحدهای آنها ناپایدار هستند از این رو باید به نوسازی واحدهای ناپایدار شتاب داد.

آیینی افزود: بسته های تشویقی بسیار خوبی در وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی تهیه و ابلاغ شده است که باعث افزایش رشد پروانه و ساخت واحد مسکونی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سازمان بازآفرینی شهری شهرداری به عنوان حامی مردم باید از شهرداریها مطالبه کند تا صدور پروانه زودتر انجام شود و شهرداری‌ها هم موظف هستند در صدور پروانه حداقل ۵۰ درصد تخفیف دهند همچنین در صورتی که به طور کامل تخفیف دهند معادل آن از بعنوان مطالبات تلقی می شود.

وی ادامه داد: لایحه کاملی برای همه متصرفات تهیه شده است تا همه آنها تعیین تکلیف شوند و بتوانند وارد چرخه رسمی بازسازی مرمت و دریافت تسهیلات و دیگر موارد شوند.

آیینی اضافه کرد: در شهرهایی که زمینی وجود دارد باید برای اقدامات در حوزه بازآفرینی با استفاده از خیران استفاده شود همچنین از ظرفیت قانونی نیز باید استفاده شود چرا که بر اساس برخی قوانین هزینه هایی که بخش خصوصی و غیردولتی در موضوع بازآفرینی انجام دهند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی سازمان امور مالیاتی پذیرفته می شود.