شناسهٔ خبر: 128201 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

حذف نقاط حادثه‌خیز از اولویت‌های اصلی وزارت راه است

رفع نقاط حادثه خیز معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید براینکه حذف نقاط حادثه‌خیز از اولویت‌های اصلی وزارت راه است، گفت: سعی می‌کنیم تمام نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده با تخصیص اعتبار مناسب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(البرز)، رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم بهره‌برداری از ۳۵۰ پروژه بهره برداری از ۳۵۰ پروژه اصلاح، ایمن‌سازی و رفع نقاط پرتصادف راه‌های کشور که به میزبانی استان البرز به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: نقاط حادثه‌خیز کشور  از دو طریق بازرسی‌های سالانه همکاران راهداری از جاده‌های کشور و بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی راه‌ها احصاء و برای ایمن‌سازی آنها پروژه تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز تنوع زیادی دارد و از اجرای حفاظ بتنی گرفته تا اصلاح شیب شیروانی را در برمی‌گیرد، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ کیلومتر حفاظ بتنی در راه‌های کشور اجرایی شده که مهم‌ترین آن حفاظ بتنی اتوبان تهران- قم به طول ۳۲۵ کیلومتر است .

اکبری بیان کرد: در ادامه طرح ایمن‌سازی جاده‌ها، ۲۰۰ کیلومتر روشنایی در محورهای مختلف آماده بهره‌برداری است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابراز کرد: دسته دوم پروژه‌های ایمن‌سازی راه‌ها فضاهایی را در برمی‌گیرد که احتمال تصادفات رانندگی در آنها بالا است.

وی توضیح داد: برای شناسایی این نقاط، نقشه تصادفات کشور احصاء و نقاط مدنظر شناسایی و براساس خسارات جرحی و ... دسته‌بندی می‌شوند که بعد نسبت به ایمن‌سازی آنها به عنوان نقاط پرتصادف اقدام می‌شود.

این مسئول گفت: البته استان‌ها هم درخواست‌های دیگری مبنی بر حادثه‌خیز بودن برخی نقاط دارند که اگر با بررسی به تایید برسد، پروژه ایمن‌سازی تعریف می‌شود.

اکبری تاکید کرد: برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز دو سبد اعتباری در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد، یکی مثل پروژه کنارگذر فردیس به صورت خاص و سبد دیگر هم اعتبار کلی و عمومی برای ایمن‌سازی است.

اکبری توضیح داد: امسال ۳۵۰ پروژه به صورت ترکیبی از هر دو نوع پروژه در کشور تعریف و  امروز به بهره‌برداری رسیده که ۲۰۰ مورد از این پروژه‌ها ملی و ۱۵۰ پروژه هم از سوی استان‌ها شناسایی شده که اعتبار لازم برای آنها تخصیص داده شد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر ۸۷۸ نقطه حادثه‌خیز جدید در کشور شناسایی شده که طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال در محدوده‌هایی که ایمن‌سازی آنها اعتبار زیادی نیاز ندارد، مثل خط کشی، روشنایی نقطه‌ای و نصب تابلو و...  اقدام لازم صورت می‌گیرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا است ایمن‌سازی نقاط جدید شناسایی شده از اول فروردین آغاز و بخش عمده‌ای از آنها در ۶ ماه اول به پایان برسد.

این مسئول گفت: سعی می‌کنیم تمام نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده با تخصیص اعتبار مناسب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع شوند.