شناسهٔ خبر: 128444 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اجرای طرح پایلوت سامانه بازدید فنی وسیله نقلیه

اجرای طرح کنترل تاخیر در مبدا و حین سفر ناوگان اتوبوس در استان بوشهر سامانه‌ بازدید فنی برخط وسایل نقلیه عمومی بین شهری تحت عنوان مدیر فنی برخط شرکت ها و موسسات حمل و نقل برای اولین بار طراحی و راستی آزمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، اظهار کرد:یکی از موارد حائز اهمیت در کاهش تصادفات، موضوع کنترل قبل از سفر وسایل نقلیه عمومی و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه عمومی فاقد صلاحیت لازم است بدین منظور ضوابط بکارگیری مدیران فنی شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقلی طی ابلاغیه شماره ۷۱/۱۱۴۲۱۴ مورخ ۹۲/۱۱/۲ ریاست محترم وقت سازمان ابلاغ شده بود ، می بایست مدیران فنی شرکت‌ها یا مؤسسات حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ،بازدید فنی وسیله نقلیه را قبل از سفر انجام داده و از صحت و سلامت وسیله نقلیه اطمینان یابند و در صورت اطمینان از سلامت فنی خودرو، امکان صدور سند حمل برای ناوگان فراهم شود.

وی افزود : نظر به تغییرات مختلف و شرایط جدید کسب و کارها و نیز توسعه تکنولوژی و فناوری، در سامانه جدید و فرایند کاری دو سامانه کاربردی (اپلیکیشن) معرفی می شود، که یکی از این آپ ها مختص خوداظهاری رانندگان است و دیگری اپ مربوط به مدیر فنی شرکت و موسسه حمل و نقلی. مستند سازی تصویری و تکمیل چک لیست های نظارتی ناوگان با لحاظ رعایت امنیت داده و اطمینان از صحت اطلاعات ارسالی خود اظهاری راننده توسط اپلیکیشن  انجام و اطلاعات برای مدیر فنی شرکت ارسال خواهد شد و با توجه به مسئولیت قانونی شرکتها/ موسسات حمل و نقل که توسط مدیر فنی اعمال می گردد، مدیرفنی پس از بررسی چک لیست مخیر به پذیرش اطلاعات ارسالی و تایید آن و یا انجام بازدید مجدد است . شایان ذکر است این امر در راستای هوشمند سازی ،تسهیل و تدقیق اطلاعات انجام شده است .
مهریاری خاطرنشان کرد : همچنین با ثبت نام و راستی آزمایی اطلاعات مدیران فنی شرکت ها و اطمینان از کنترل های میدانی آن‌ها، اطلاعات موجود در سامانه به عنوان یک بانک اطلاعاتی دقیق و برخط در موارد دیگری نظیر استفاده در استمرار احراز صلاحیت مدیران فنی، بررسی ادواری اسناد و مدارک مثبته مدیران معرفی شده از سوی شرکت یا مؤسسات حمل‌ونقلی، کنترل عملکرد مدیران فنی به صورت روزانه ، ... نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود : انتظار آن می‌رود توسعه سیستمی و نرم افزاری، بر عملکرد مدیران فنی گامی موثر در ارتقای ایمنی حمل ونقل عمومی باشد و با توجه به توسعه فناوری هوشمند و امکان حذف برگه‌های فیزیکی تاییدیه فنی، امکان بازدید فنی و تایید صلاحیت فنی ناوگان را قبل از سفر تسهیل سازد و خدمات نوینی را به جهت ایجاد اطمینان و اطلاع رسانی به استفاده کنندگان از ناوگان عمومی ارائه نماید.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ،‌مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک اعلام کرد : در همین راستا و با پیگیری های مستمر و فعالیتهای صورت گرفته توسط دفاتر تخصصی حمل‌و نقل سازمان، بازدید میدانی در روز سه‌شنبه ۹ اسفند از یک نمونه سامانه پیاده سازی شده در یکی از شرکت های حمل و نقل مسافری انجام گرفت و قابلیت‌های فنی و سیستمی سامانه به رویت مدیران سازمان رسید تا تسریع در روند تکمیلی آن و بهره برداری آزمایشی آن در استان‌های کشور فراهم شود.