شناسهٔ خبر: 128467 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیدار با رئیس شورای بین دولتی حمل و نقل کشورهای مشترک المنافع

اعلام آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران در بنادر جنوبی ایران

معاون حمل و نقل معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با رئیس شورای بین دولتی حمل و نقل کشورهای مشترک المنافع از آمادگی ایران برای ترانزیت یک میلیون تن کالا از آسیای مرکزی و جذب سرمایه گذاران در بنادر جنوبی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بوری کریم‌اف رئیس شورای بین دولتی حمل و نقل کشورهای مشترک المنافع با شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در 14 اسفند ماه در ساختمان دادمان دیدار و درباره مسائل حمل ونقل بین‌المللی و ترانزیت بحث و گفتگو کردند.

در این نشست معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدف‌گذاری ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران بیان داشتند که  با وجود تلاش‌های صورت گرفته با بررسی عملکرد 11 ماهه ‌ساله جاری محمولات عبور، تسهیل و روان‌سازی ترانزیت با کشورهای آسیای مرکزی وافی به مقصود نبوده و لازم است عملا هماهنگی‌های جامع و کامل انجام شود.

در ادامه این نشست، رئیس شورای بین دولتی حمل ونقل کشورهای مشترک المنافع طرح ابتکاری اجرای "رالی بین المللی" را با هدف استحکام روابط تجاری، فرهنگی و ادبی را پیشنهاد و توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی را پراهمیت تلقی و بر تلاش در این خصوص تاکید کرد.

طرح ابتکاری "رالی بین المللی"  هفتم فروردین 1402 ، آغاز و با عبور از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان و بازدید از محورهای مواصلاتی و مکان‌های زیارتی مسیر با برگزاری کنفرانس‌های علمی و اجرایی در پایتخت‌های کشورهای مسیر پیشنهاد شد.

سخنرانی هیات‌های هریک از کشورها و تبادل پیشنهادها، تجربیات و دانش حمل ونقلی از محورهای برنامه رالی بین‌المللی می‌باشد که با مشارکت نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌ها همراه خواهد بود. 

افزایش میزان تردد میان ایران و ترکمنستان، تعیین وزارت خارجه به عنوان محور هماهنگی برگزاری رالی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی ایران، اعلام آمادگی تا 1 میلیون تن ترانزیت کالا از سمت آسیای مرکزی از موارد مطرح شده دو طرف در ملاقات پیش گفته بوده است.