شناسهٔ خبر: 128611 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

بررسی طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه جنوبی استان همدان

اسدالهی 1 مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد: در جلسه کارشناسی کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه جنوبی استان همدان شامل شهرستانهای ملایر – نهاوند و تویسرکان بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، " ایوب اسدالهی" بیان کرد: طرح کالبدی ملی ایران ( مصوب سال ۱۳۷۵) کشور از نظر برنامه ریزی فضایی به ۱۰ منطقه ( یک یا چند استان ) و ۸۵ناحیه ( یک یا چند شهرستان) تقسیم شده است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح منطقه زاگرس که استان همدان در آن واقع شده دارای ۳ ناحیه بوده که ناحیه جنوبی استان شامل شهرستانهای ملایر، نهاوند و تویسرکان است.

اسدالهی افزود: طرح ناحیه جنوبی استان با رویکرد برنامه ریزی راهبردی توسعه فضایی در راستای مشارکت تمام ذینفعان ، انسجام و پیوستگی ناحیه و اجتناب از داده محوری و ارائه طرحی انعطاف پذیر و اجرایی تهیه شده است.

وی یادآور شد: طرح دارای ۳ مرحله است که در مرحله اول به مطالعات وضع موجود ( تحلیل مسایل و ظرفیت ها) که به بررسی ویژگی های عمده جغرافیایی، اقلیمی، نظام سکونتگاهی وضعیت ارتباطات و تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و اسناد بالادستی و توسعه ای مرتبط و استخراج احکام و پیشنهادات در سطح ناحیه پرداخته است

مدیر کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: در مرحله دوم به تجزیه و تحلیل یکپارچه از بررسی ها ، نگاه برنامه ریزی راهبری با توجه به توان های محیطی ، نواحی مستعد و حوزه های همگن و تبیین الگوی نظام اسکان ناحیه از نظر خدمات و تاسیسات پرداخته است.

وی افزود: در مرحله سوم طرح به تهیه برنامه های راهبری توسعه ناحیه با توجه به چشم انداز ها، پتانسیل ها و اهداف توسعه فضایی انجام شده که در آن الگوی استقرار و مراکر فعالیت و کار ، برنامه اسکان جمعیت و مسکن، پهنه بندی کاربری ها در حوزه های مختلف سرمایه گذاری مالی، حمل و نقل و اولویت بندی پروژه های احضاء شده و استقرار نظام ارزیابی بازنگری و پایش آورده شده است.

اسدالهی بیان کرد: اولویت ناحیه جنوبی در بخش کشاورزی فعالیت های باغی ، گلخانه ای و کشاورزی مکانیزه در بخش صنعت ، معدن ، فعالیت های تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ، استخراج معدن و صنایع وابسته به آن شامل صنایع فلز کاری و همچنین صنایع مرتبط با داروسازی در اولویت است.

وی ادامه داد: در بخش خدمات فعالیت های خدماتی مرتبط با بخش های کشاورزی و فعالیت های املاک و مستغلات و کسب و کار است.

اسدالهی اظهار کرد: بر اساس برنامه زمانبندی ۱۵ ساله طرح اشتغال زایی مورد نیاز سالهای آتی با توجه به بازه زمانی ۵ ساله در ۳مرحله با پیش بینی سهم اشتغال در بخش کشاورزی ، صنعت و معدن و خدمات با هدف کاهش نرخ بیکاری در ناحیه در نظر گرفته شده است.
در زمینه برآورد جمعیتی مراکز شهری و روستایی در افق طرح برنامه های اسکان جمعیت و پیش بینی نیاز به مسکن با ارائه خدمات اجتماعی و عمومی پشتیبانی امنیت پذیری آمده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ما حصل طرح مبانی تصمیم گیری کارگروه امور زیربنایی استان خواهد بود که بهینه سازی و ارتقا نقش سکونتگاهی و تخصیص خدمات مورد نیاز زیربنایی سازمان فضایی ناحیه است.