شناسهٔ خبر: 128749 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی؛

برج کنترل دریایی بندر شهید رجایی به بهره‌برداری رسید

برج دریایی برج کنترل دریایی بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذاری ۸۷۷ میلیارد ریال روز شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این ساختمان در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع با کاربری برج مراقبت دریایی(VTS)، مرکز جست وجو و نجات دریایی(MRCC) و فضاهای خدماتی طراحی و اجرا شده است.

این بنا با ارتفاع ۶۳٫۲ متر در حال حاضر مرتفع‌ترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب می‌شود و به دلیل اهمیت راهبردی بندر شهید رجایی و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور جایگاه ویژه‌ای را برای خود کسب کند. همچنین ارتفاع قابل توجه این برج باعث ارتقای سطح ایمنی تردد دریایی در استان می‌شود.

احداث ۳۰ شمع بتنی به طول ۱۰ متر، بتن ‌ریزی به حجم ۲ هزار و ۹۸۰ مترمکعب، اسکلت بتنی طبقه همکف به متراژ ۶۵۰ مترمربع، راه‌اندازی کامل آسانسورهای برج و احداث ساختمات پست برق به متراژ ۲۵۰ مترمربع از دیگر ویژگی‎های این طرح است.

بندر شهید رجایی از حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین مراکز دریایی کشور و همچنین مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) استان هرمزگان افزون بر ۶۰ درصد از عملیات های جستجو و نجات دریایی و شرایط استقرار را در پهنه‌های آبی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.