به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آئین بهرهبرداری از بندر چند منظوره خمیر در استان هرمزگان تاکید کرد: بر اساس راهبرد اقتصاد دریا لازم است تمام زیرساختهای مورد نیاز بندری و دریایی به سرعت احداث و تکمیل شود و در چرخه فعالیتهای تجاری و بازرگانی قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور میکند و هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
بذرپاش گفت: امروز ۲۵ کیلومتر از کریدور ساحل جنوبی کشور در استان هرمزگان مورد بهرهبرداری قرار گرفت که هفته گذشته نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر در بوشهر به بهرهبرداری رسیده بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر لایروبی همه بنادر از جمله بنادر کوچک مردمی، خاطر نشان کرد: وزارت راه آمادگی کامل دارد با استقبال از سرمایهگذاری بخشهای خصوصی و غیردولتی، ظرفیتهای ترانزیتی و زنجیره حملونقل ترکیبی در استان هرمزگان ارتقا دهد.
بذرپاش با اعلام خبر ساخت بندر جدید لنگه در غرب استان هرمزگان اظهار داشت: با رویکرد فعالسازی زنجیره حملونقل ترکیبی، تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از نوار کریدوری در جنوب کشور به بهرهبرداری رسیده است.
وی با اشاره به برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زنجیره کریدورهای کشور در سال آینده، افزود: به موازات توسعه و تکمیل پروژههای ریلی و جادهای، در دریا نیز اقدامات بسیار خوبی در دست انجام است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین هفته آینده ۵۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان به بهرهبرداری میرسد و در مجموع تا پایان سالجاری ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر افتتاح خواهد شد.
بذرپاش ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت سیزدهم عملیات اجرایی احداث کریدور ساحل جنوبی کشور تکمیل شود که سهم بسزایی در ترانزیت کالا و افزایش زیرساختهای اقتصادی کشور خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احیای مجدد راه ابریشم در ایران، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ترانزیتی در ایران، مهمترین مسئله باید توسعه و تکمیل کریدورهای شمال-جنوب، شرق به غرب و سایر کریدورها باشد.
بذرپاش با بیان اینکه سال آینده، سال شکوفایی اقتصاد دریا خواهد بود، خاطر نشان کرد: عمده تاخیرات در اجرای پروژهها، کمبود منابع است. بنابراین، تمهیداتی اندیشیده شده تا از روشهای دیگری برای تامین منابع اقدام کنیم و هیچ پروژهای دچار معضل تاخیر نشود.
در دستور کار بودن ساخت ۶ شهر جدید ساحلی در استان هرمزگان
استاندار هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات تحولی وزارت راه وشهرسازی در تمام حوزههای حملونقلی، تاکید کرد: استان هرمزگان با توجه به استقرار بیشترین پورتهای فرودگاهی، ریلی و دریایی، ذُن لجستیکی و حملونقل ترکیبی کشور محسوب میشود.
مهدی دوستی گفت: یکی از چالشهای جدی در حوزه دریا، رسوبگذاری بنادر به ویژه بنادر کوچک است که باید موضوع لایروبی این بنادر، در قالب یک بسته اجرایی، به سرعت انجام گیرد.
استاندار هرمزگان با اشاره به ضرورت فعالسازی ظرفیت ترانزیتی کشور، ناشی از جنگ روسیه با اکراین، اظهار داشت: برای این منظور باید تمام زیرساختهای حملونقلی و ترانزیتی در مدار فعالیت بازرگانی قرار داشته باشند.
دوستی از ایجاد ۶ شهر جدید ساحلی، به ویژه شهر جدید خلیج فارس در سواحل استان هرمزگان خبر داد.
در این مراسم همچنین منصور آرامی، نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مردمی بودن بندر خمیر، ساخت و بهرهبرداری از این بندر چند منظوره را اقدام بسیار مهم دولت در ارتقای معیشت مردم بومی و ساحلنشین برشمرد.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر وزرات راه و سازمان بنادر به توسعه و تجهیز بنادر لافت و پل شد و گفت: تصمیمات اجرایی و توسعه دولت باید به رفع فقر و محرومیت در نوار ساحلی کشور منجر شود.
در این مراسم، حسین عباس نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به اقدمات توسعهای سازمان بنادر و دریانوردی در ساخت و تجهیز بنادر این استان، تاکید کرد: با عملیاتی شدن بخش دیگری از فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، این بندر علاوه بر مجهز شدن به سیستمهای پایش الکترونیکی و آنلاین، از قابلیت پذیرش و پهلوگیری به کشتیهای کانتینری نسل جدید برخوردار شده است.
به گفته عباس نژاد، ساختمان مرجع دریایی بندر شهید رجایی با کارکرد تامین ایمنی و کنترل ترافیک دریایی، تماما توسط متخصصان داخلی و ظرفیتهای دانشبنیان کشور ساخته شده است.