شناسهٔ خبر: 128951 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی برای بارش شدید باران و وقوع تندبادهای لحظه‌ای

مخاطرات جوی تندباد طوفان بارش باران باد سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از فعالیت سامانه‌های بارشی و افزایش گرادیان فشاری خبر داد که احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، فعالیت سامانه‌های بارشی از روز چهارشنبه تا روزجمعه هفته جاری در تشدید شده و منجر به بارش باران، گاهی رعدوبرق توام با وزش باد شدید موقتی، رخداد مه و در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف خواهد شد.

روز چهارشنبه خوزستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، همدان، مرکزی، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب قزوین، ارتفاعات در کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر این سامانه می‌شوند.

تمرکز سامانه بارشی روز پنج‌شنبه در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی، همدان، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب اصفهان خواهد بود.

این سامانه روز جمعه نیز گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان رادر بر می‌گیرد.

اثر مخاطره سامانه کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی کولاک برف پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری است که از بعدازظهر سه‌شنبه تا روز جمعه موجب وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک در اصفهان، سمنان، تهران، قم، مرکزی، همدان، همدان، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و هرمزگان می‌شود.

کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی از آثار مخاطره آمیز این سامانه است و برای مقابله با آن به اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی، عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه شده است.