شناسهٔ خبر: 129314 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

۳ هدف اصلی کنفرانس اتحادیه منطقه ۲ سازمان جهانی هواشناسی در آسیا

عکس کنفرانس اتحادیه منطقه ۲ سازمان جهانی هواشناسی در آسیا با تمرکز بر سه بخش از جمله هشدارهای اولیه برای همه، زیرساخت و خدمات یکپارچه در امارات متحده عربی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کنفرانس اتحادیه منطقه ۲ سازمان جهانی هواشناسی در آسیا با تمرکز بر سه بخش از جمله هشدارهای اولیه برای همه، زیرساخت و خدمات یکپارچه در امارات متحده عربی برگزار شد که هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد یک سازوکار برای خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی در سطح منطقه ۲ آسیا به منظور رسیدگی به مسائل و چالش های نوظهور این حوزه، تقویت همکاری های منطقه ای و افزایش مشارکت برای اجرای قطعنامه ها و تصمیمات WMO با در نظر گرفتن اولویت های منطقه ای اعلام شده است.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، در روز نخست کنفرانس اعضا پیرامون «ابتکار عمل هشدار سریع» گفت‌وگو کردند و سحر تاج‌بخش رییس کارگروه مفاهیم منطقه ای اتحادیه منطقه دو آسیا ضمن تاکید بر ضرورت توسعه سامانه های هشدار سریع تاثیر محور، خواستار تجمیع داده های تاثیر محور (impact base data) و اشتراک آنها با مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی شد.

در این کنفرانس به تاریخچه ثبت داده های ۱۵۰ ساله هواشناسی و هیدرولوژیکی و تبادل آن در کشورها اشاره و عنوان شد که این داده ها زیربنای پیش‌بینی‌های کنونی آب و هوایی است. در واقع تاریخچه تبادل داده‌ها و سیاست داده‌های جدید نشان می دهد که همکاری علمی مراکز هواشناسی ملی با مدیریت سازمان جهانی هواشناسی عملکرد موفقیت‌آمیزی در حفظ جان و مال مردم جهان داشته است.

دومین روز کنفرانس که به ریاست تاجبخش رئیس سازمان هواشناس کشور اداره شد، موضوعات مرتبط با کارگروه زیر ساخت مطرح شد و ۱۵ گزارش تخصصی درباره شبکه جهانی دیدبانی، مراکز منطقه ای دیدبانی، برنامه مشترک WMO و IATA برای تجمیع داده های AMDAR، سامانه های منطقه ای و جهانی سیستم های اطلاعاتی و ظرفیتهای مالی WMO برای تامین تجهیزات ارائه شد.

در این روز احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور و معاون کارگروه زیر ساخت منطقه ۲ نیز گزارشی در خصوص سامانه جهانی پردازش داده در منطقه دو آسیا ارائه کرد.

در سومین روز کنفرانس که به ریاست «موهاپاترا»، رئیس مرکز هواشناسی هندوستان و رئیس کارگروه همکاریهای منطقه ای اتحادیه منطقه دو (آسیا)، برگزار شد، به موضوعات مرتبط با کارگروه خدمات اشاره شد.

در این جلسه ۱۰ گزارش تخصصی در مورد سامانه های هشدار سریع، خدمات اقلیمی، خدمات دریایی و هیدرولوژی شاملHydroSOS ارایه شد.

در این جلسه، همچنین روسای هواشناسی کشورهای عضو شامل ترکمنستان، مالدیو، پاکستان، یمن، هنگ کنگ، تاجیکستان، عمان و عراق در دوگروه، اعضا میزگرد جلسه بودند که گزارشی از چالش ها و ظرفیت‌های هواشناسی کشور خود ارائه کردند.

در چهارمین روز کنفرانس به موضوع تحقیقات در برنامه های WMO و همچنین منطقه دو آسیا شامل بارور سازی ابرها، توفان‌های گردوخاک پروژه های چرخه آب و انرژی و تغییرات اقلیمی پرداخته شد و این کنفرانس بعدازظهر امروز با قرائت بیانیه پایانی با تمرکز بر ارتقای سامانه های هشدار سریع خاتمه یافت.