به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افزایش خطوط و توسعه شبکه ریلی کشور به منظور بهرهمندی هرچه تمامتر از موقعیت ژئوژلیتیک ایران و شرایط سیاسی منطقه به منظور جذب بار کشورهای همسایه، رونق ترانزیت و رشد درآمدهای ترانزیتی کشور یکی از اولویتها و سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ بود که همواره مورد تاکید مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته است.
به همین منظور وزارت راه و شهرسازی به مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی و انعقاد تفاهمات و توافقاتی با آنها اقدام کرد تا هم جذب سرمایهگذار خارجی و داخلی در تکمیل پروژههای ریلی را تقویت کند و هم ظرفیت ناوگان و شبکه حملونقل ریلی کشور به عنوان امنترین و به صرفهترین نوع حملونقل را افزایش دهد. تمایل کشورهای منطقه برای استفاده از خطوط ریلی و جادهای ایران برای جابجایی بار و کالاهای ترانزیتی نیز فرصت ویژهای را برای تحقق این اهداف فراهم کرد.
موضوعی که از سوی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هم مورداشاره قرار گرفت. به گفته بذرپاش هم حوزه ترانزیتی و هم حمل کالای کشورهای همسایه به مقصد ایران نیازمند توسعه ناوگان و شبکه خطوط ریلی باری است.
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین نشست ویدئو کنفرانسی با همتای روسی خود گفته بود که پیشنویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تامین مالی ساخت راه آهن آستارا – رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است.
بر اساس گفتههای افندیزاده، طبق توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه، مقرر شد نحوه تامین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا - رشت در جلسات فی مابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود. همچنین مسائل فنی و کارشناسی مربوط به احداث این مسیر، چگونگی مبنای طراحی ابنیه فنی مسیر از جمله پلها و تونلهای واقع در آن توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده جلسات مستمر کارشناسی تا رسیدن به تهیه پیش نویس نهایی موافقتنامه نهایی تامین مالی، طراحی و ساخت پروژه ریلی رشت-آستارا ادامه یابد.
علاوه بر این، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راهآهن نیز از طریق صفحه خود در شبکههای مجازی اعلام کرد که در جریان کمیسیون مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که دیروز و امروز در بغداد برگزار شد، تفاهمات خوبی با مسئولین دولت جدید عراق در حوزه ریلی بویژه تسریع در احداث راهآهن شلمچه_بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شد.
این اما تنها خبر خوب سال ۱۴۰۱ در حوزه ریلی نبود، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در روزهای پایانی سال از اتمام عملیات اجرایی راهآهن بستان آباد- خاوران در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت این پروژه ریلی به عنوان یکی از پنج اولویت توسعه خطوط ریلی کشور در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری است.
همچنین بندر خشک ریلی تهران نیز در اسفندماه امسال افتتاح شد. این بندر علاوه بر دستاوردهای زیادی که برای منطق آپرین اسلامشهر خواهد داشت، میتواند در خدمت تجارت و اقتصاد کل کشور قرار گیرد و دارای مزایای متعددی از جمله از بین رفتن معطلی برای حمل کالا است.
از سوی دیگر شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به بهسازی ۹۷ هزار و ۳۸۷ متر از خطوط ریلی سطح کشور تا دی ماه سال جاری اقدام کرده و در همین مدت بیش از ۲۵ هزار ایستگاه و پلاک در مناطق نیز مورد بارسازی خطوط ریلی قرار گرفته است.
در حال حاضر طول خطوط ریلی کشور به ۱۵هزار و ۳۷ کیلومتر رسیده است که ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر آن خطوط اصلی و ۳ هزار و ۲۳۹ کیلومتر آن خطوط فرعی است.
گفتنی است، حمل و نقل ریلی به دلیل مزایایی مانند جابجایی ایمن بار، کالا و مسافر، به صرفه بودن در هزینه و زمان جابجایی، مصرف سوخت کمتر و سازگاری بیشتر با محیط زیست همواره اولویت اول در میان شیوههای مختلف حمل و نقل است.
در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی کشور در ترانزیت کالا ۱۴ درصد، در جابجایی مسافر ۱۶.۸ درصد و در جابجایی بار ۸ درصد است که باید افزایش یابد.