شناسهٔ خبر: 1299 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و بسازی شهری خبر داد:

مصوبات سند ملی بهسازی و نوسازی در جلسه دولت/ تزریق سرمایه 100 میلیارد تومانی به صندوق‌ حرم‌های مطهر

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که مبلغ 100 میلیارد تومان به صندوق‌ حرم‌های مطهر با هدف ساماندهی بافت پیرامون آن تزریق می‌شود افزود: رسیدگی به وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی در مشهد بدون تعیین ساختاری اجرایی منسجم و تعامل دستگاه‌های مختلف ممکن نیست.

دكتر محمد سعید ایزدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مصوبات جلسه هیئت دولت که روز شنبه هفته جاری با محوریت ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) برگزار شد گفت: پیش از سفر رئیس جمهور به استان خراسان رضوی جلسه‌‌ای در هیئت دولت با موضوعات کلیدی این استان و به ویژه شهر مشهد برگزار شد که بحث سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده اطراف حرم یکی از محورهای جلسه مذکور بود و به عنوان موضوعی حیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که در پیرامون حرم امام رضا (ع) ۳۶۶ هکتار و در شهر مشهد بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌ غیررسمی وجود دارد افزود: یک سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند. در این فرایند بهسازی دستگاه‌های مختلفی درگیرند و در جلسه این هفته هیئت دولت توافق‌هایی میان وزارت راه و وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مشهد انجام شد.

وی ورود به مسئله ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی را نیازمند ساختار و تشکیلات مدیریتی مناسب دانست و افزود: این ساختار در وزارت راه و شهرسازی وجود داشت و در جلسه هیئت دولت در مشهد سند ملی توانمندسازی این وزارتخانه مورد تایید و تصویب قرار گرفت و قرار شد پیشنهادهای مطرح شده در این سند تحت عنوان ستاد ملی و استانی به عنوان همان ساختاری که شرکت عمران و بهسازی به دنبال آن بود مورد توجه قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولین مصوبه سند ملی بهسازی و نوسازی را تعیین ساختاری اجرایی برای رسیدگی به وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی در مشهد دانست و افزود: افزایش سرمایه صندوق‌های حرم‌های مطهر نیز دومین موضوعی بود که مورد تصویب قرار گرفت و در همین راستا، تامین منابع مالی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) به حرم‌های مطهر واقع در قم، شیراز و شهر ری نیز تعمیم پیدا خواهد کرد. برنامه پیش رو  افزودن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این صندوق است تا دولت بتواند با ارائه تسهیلات و بسته‌ای تشویقی بخش خصوصی را نیر وارد فرایند نوسازی کند.

وی درباره این صندوق و میزان اعتبار آن چنین توضیح داد: رقم ۱۰۰ میلیارد مطرح شده به عنوان تنخواه اولیه است و قرار است این مبلغ مبنای تعریف پروژه‌ها، خدمات، تسهیلات و مشارکت با بخش خصوصی قرار بگیرد. به عبارتی این مبلغ سرمایه اولیه صندوق محسوب می‌شود و پیش از این منبع مالی در اختیار صندوق نبود. امیدواریم با این منابع صندوق حرم‌های مطهر بتواند به شکل اهرمی از سایر منابع نیز بهره بگیرد.

ایزدی از تشکیل کارگروهی بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور، سازمان محیط زیست و شهرداری کلانشهر مشهد خبر داد و عنوان کرد: باید برنامه‌ای عملیاتی در دستور کار قرار بگیرد تا وضعیت نابسامان این بافت‌ها تا پایان دولت، یعنی در مدت ۳ سال به حداقل برسد. بر همین اساس قرار شد تا یک ماه آینده برنامه پیشنهادی با مشارکت تمامی دستگاه‌های مربوط به مرحله اجرا برسد.

نظر شما