شناسهٔ خبر: 130216 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم خبر داد:

ترابری ایمن مسافران دریایی اولویت نخست سازمان بنادر/ لزوم توجه به ساعت کار مبادی مسافری و گردشگری قشم

بندر قشم مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم از تمامی گردشگران و مسافران نوروزی خواست برای تجربه شیرین سفر دریایی ایمن و گذراندن لحظات شاد و خاطره‌انگیز از اقدامات خطر آفرین پرهیز و از بنادر مسافری و در زمان مناسب و شناورهای مجاز استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اشتری مدیر بنادر و دریانوردی قشم، ترابری ایمن مسافران دریایی در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ را اولویت نخست سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار کرد: در راستای تحقق این مهم ایمنی بنادر و مراکز گردشگری، شناورها و مسیرهای دریایی مورد توجه مسوولان اجرای طرح سفرهای دریایی قرار گرفته است.  

وی افزود: بنادر مسافری شهید ذاکری، بهمن و لافت وهمچنین ۹ مرکز گردشگری در جزیره قشم به عنوان بنادر مجاز مسافری مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی کشور هستند که گردشگران و میهمان نوروزی باید برای جابجایی از این اماکن که مجهز به ملزومات ایمنی و استقرار غواص و نجات غریق است  استفاده کنند. 

مدیر بنادر و دریانوردی قشم با اشاره به تقاضای گردشگران و مسافران نوروزی برای انجام گشت‌های ساحلی با شناورهای صیادی که در بین مردم به نام «قایق تشتی» شناخته می‌شوند، گفت: این شناورها در شرایط مناسب جوی و دریایی تنها می‌توانند تا محدوده ۲ مایلی از ساحل جزیره گشت زنی کنند. 

اشتری با بیان اینکه هر ۳۰ دقیقه یک شناور مسافربری از اسکله شهید ذاکری قشم به اسکله شهید حقانی بندرعباس اعزام می‌شود، ادامه داد: متاسفانه رفت و آمد این شناورهای غیراستاندارد در مسیرهای طولانی بین جزایر قشم، لارک و هرمز مخاطراتی به همراه دارد  که در این رابطه نیز نسبت به عواقب استفاده از آنها هشدار داده شده است. 

وی توصیه کرد: گردشگران، مسافران و میهمانان نوروزی علاقه‌مند به گشت‌های دریایی که قصد تجربه سفرهای دریایی را در نوار ساحلی دارند حتما از شناورهای مجاز که ضمن فرا گیری آموزش های لازم از ملزومات ایمنی نیز برخوردار هستند استفاده کنند. 

مدیر بنادر و دریانوردی قشم در بخشی دیگری از سخنان خود به ساعت کار مبادی مسافری و گردشگری اشاره کرد و گفت: بندر مسافری شهید ذاکری قشم به مقصد بندر شهید حقانی بندرعباس از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ شب فعال است و علاقه‌ مندان سفر به جزیره هرمز نیز تا پایان تعطیلات نوروزی هر روز از ساعت هفت صبح و همچنین ساعت ۱۰ و ۱۴ می‌ توانند از بندر شهید ذاکری قشم به این جزیره سفر کنند. 

اشتری، فعالیت بنادر لافت و پل برای حمل خودرو و مسافر را به صورت شبانه روزی اعلام کرد و ادامه داد: سفر به جزیره لارک از اسکله شهید ذاکری شهر قشم به جز روزهای یکشنبه و سه‌ شنبه در ۲ نوبت صبح ساعت هشت و بعدازظهر ساعت ۱۶ برقرار است.  

به گفته وی؛ درحال حاضر نیز ۹ اسکله گردشگری مجاز در مناطق شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا و گوران شهرستان قشم فعالیت می‌کنند و ساعت کاری مبادی مجاز گردشگری نیز از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب و گشت تفریحی دریایی با کشتی‌های گردشگری از ظهر تا پاسی از شب در بندر بهمن ادامه دارد.  

گفتنی است، در ایام طرح سفرهایی دریایی نوروز امسال، ۳۵ فروند شناور مسافربری استاندارد از مقصد بندر شهید ذاکری قشم، به جزایر هرمز، لارک و بر عکس با سه هزار و ۶۸۴ صندلی درحال فعالیت هستند. 

طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروزی سال ۱۴۰۲ از روز ۲۵ اسفند سال گذشته آغاز و تا روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه دارد.