شناسهٔ خبر: 130308 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان تشریح کرد:

اولویت‌های راه و شهرسازی کردستان در سال ۱۴۰۲

جهانگیر الیاسی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان تلاش مضاعف در راستای تامین زمین مناسب برای پیشبرد طرح بزرگ نهضت ملی مسکن و به ثمر رساندن و بهره‌ برداری از پروژه‌های آغاز شده در حوزه های مختلف طی سنوات گذشته را یکی از مهمترین اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۲ برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( کردستان)، جهانگیر الیاسی با اشاره به ساخت وبهره برداری از حدود۲۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سال گذشته اظهار کرد: گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای استان برداشته شده که از جمله آنها می‌توان ایجاد تحرک و شتاب مناسب به منظور ارتقای برخورداری از میزان سطح بزرگراه و راه اصلی ورسیدن به میانگین کشوری اشاره کرد.

الیاسی ادامه داد: تعیین تکلیف و ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب، عملیات اجرایی چهارخطه گردنه صلوات‌آباد سنندج و پیشرفت بیشتر از ۹۰ درصد پروژه در طول سال گذشته، ایجاد تحرک در تکمیل باند دوم بیجار- دیواندره واجرای چهارخطه سقز به بانه پروژه‌های بزرگراهی استان بوده که امسال نیز تلاشمان این خواهد بود که با همت مضاعف و مساعدت‌های مدیران استان و عنایات وزیر محترم راه و شهرسازی و با جذب اعتبارات لازم نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پروژه‌ها با شدت وجدیت بیشتری کار شود.

وی در بحث راههای اصلی، تعامل مناسب وتلاش شبانه روزی برای تامین منابع مالی واز رکود خارج نمودن پروژه های راهسازی استان در سال گذشته اشاره کرد وگفت: برای امسال هدف‌گذاری این اداره کل در این خصوص نیز سرعت بخشی و تلاش حداکثری در بهره‌برداری و پیشرفت مناسب فیزیکی پروژه‌های مورد نظر و در حال اجرای استان است.

الیاسی گفت: در بحث راه ، کارهای بزرگی را آغاز کرده و در این خصوص لازم است از مجموعه عوامل پیمانکاری استان که با تمام توان به میدان آمده تا سهمی در توسعه استان داشته باشند قدردانی کنم.

وی در ادامه به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت : با توجه به برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن که ۸۷هزار و۲۳۹ واحد برای استان کردستان است، در مجموع ودرهشت فازثبت نامی۱۸۵هزار و ۳۶۸نفر از اهالی شهرهای این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده که شهرستان سنندج با ۶۶ هزارو۲۶۶ نفر بیشترین تعداد افراد ثبت نامی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در مجموع از ثبت نامی های مراحل اولیه که تایید نهایی شده اند تاکنون نه هزارو۳۶۷ نفر واریز وجه انجام دادند که از این تعداد تا به امروز برای هفت هزارو۷۸نفر زمین تامین شده است. الیاسی ادامه داد: در سنندج سه هزارو۶۳۳ نفر وجه را واریز کردند که تاکنون برای سه هزارو۵۸۹ نفر از این افراد زمین تامین شده است و برای بقیه متقاضیان تاییدنهایی شده در سامانه هم زمین در حال تهیه بوده و مراحل اولیه ودریافت پیش سند انجام شده و به زودی برای احداث واحد مسکن این افراد اختصاص داده می شود.

وی یادآور شد: در راستای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در استان تاکنون بیش از چهار هزارو۷۱۱پروانه احداث واحد صادر شده و پروانه دیگر پروژه ها نیز در حال صدور است.

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان خاطر نشان کرد: اجرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تامین مسکن ار جمله اولویت های هدف گذاری شده برای امسال است وبا توجه به کمبود شدید زمین در تعدادی از شهرهای استان با همکاری مدیریت ارشد استان وتلاشهای شبانه روزی همه همکاران این اداره کل و با بهره مندی وبکار گیری همه ظرفیت ها ، سعی خواهیم کرد برنامه طرح تولید مسکن را در استان با جدیت به سرانجام برسانیم.

الیاسی گفت: از مانده واحدهای مسکن مهر نیز غیر از ۱۰۰واحد دارای تفاهم سه جانبه و۲۲۸ واحد در سنندج که مشکل حقوقی دارند، بقیه واحدها به اتمام رسیده است.

وی همچنین نظارت عالیه بر ساخت و سازهای سطح استان و دقت در این کار را به عنوان اولویت ویژه برشمرد و افزود: در سال گدشته ۳۵۲مورد بازرسی از ساخت وساز ها ونظارت برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان انجام ودر سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

به گفته مدیر کل راه وشهرسازی کردستان در همین بازه زمانی تعداد دوهزارو۲۴۱فقره پروانه نظام مهندسی صادر، تمدید ویا ارتقاء یافته و ۴۸۹ فقره پروانه حقوقی نیز صادر و سه مورد آزمون نظام مهندسی همزمان با سراسر کشور برگزار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: این اداره کل همزمان و به موازات فعالیت در حوزه های راه و مسکن ، ارتقای کیفیت زندگی شهری را در دستور کار قرار داده و با کار کارشناسی و مطالعاتی فراگیر نسبت به شناسایی کمبود های محلات کم برخوردار در حاشیه شهرهای استان و یا نواحی منفصل و بافت های ناکارآمد اقدام نموده و با انعکاس این موارد به مدیران در وزارت راه و شهرسازی در راستای دریافت اعتبار و رفع و کاهش این کمبودها اقدامات متنوعی را انجام داده و یا در حال انجام دارد که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در طرح کشوری و ملی بازآفرینی شهری، بهسازی معابر در محلات ناکارآمد، احداث مدرسه ، احداث منبع آب ، بهسازی معابر و اجرای شبکه فاضلاب ، مرمت استحفاظی بناهای تاریخی ، احداث پیاده راه و پارک و... اشاره کرد.

نامبرده خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۱۶پروژه فعال بازآفرینی در سطح شهرهای استان با اعتباری بیش از۴۶۸ میلیارد ریال در جریان بوده که تعداد سه پروژه به بهره برداری رسیده و به دستگاه بهره بردار تحویل شده است.

الیاسی درخصوص املاک و حقوقی نیز اظهار داشت: یکی از کارهایی که در سال گذشته با جدیت دنبال آن بوده‌ایم بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرف از اراضی ملی بوده که اقدامات بسیار مناسبی انجام شده از جمله ۱۰۶ مورد رفع تصرف شامل ۵۲ مورد رفع تصرف فوری و ۵۴ مورد رفع تصرف احکامی جمعا به مساحت ۷۵۹ هزار و ۶۲۴ متر مربع و به ارزش ریالی ۳۱۸ میلیارد و۴۴۰ میلیون تومان و امسال نیز با جدیت و پشتکار لازم با هماهنگی دستگاه محترم قضایی و نیروی انتظامی قلع وقمع متصرفین و رفع تصرفات ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۷ فقره سند تگ برگ برای دو میلیون و ۶۳۹هزار و ۱۲۵متر مربع (در حدود ۲۶۴هکتار) از اراضی ملی که قبلا فاقد سند بودند، دریافت و هم چنین با تلاش های همکاران در معاونت حقوقی واملاک ودیگر بخش ها تعداد ۵۲۴ فقره از اسناد دفترچه ای به مساحت ۱۱ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۲۱۵ متر مربع (حدود۱۲۰۰ هکتار) به اسناد تگ برگ تبدیل شده است گفت: سنددار کردن اراضی ملی در سطح استان کردستان به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو از جمله اقداماتی است که از اولویت‌های هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه پیگیری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصویب طرح‌های تفصیلی و ناحیه‌ای، جلسات کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی، کمیسیون ماده ۵ و اطلاع‌رسانی مصوبات کمیسیون و هم‌چنین جلسات سیما و منظر و تصمیم‌گیری‌های لازم به منظور بهبود فضای شهری را جزو اولویت‌های اداره تحت مدیریت خود برشمرد. وی اظهار کرد: در پایان باید به طور ویژه از حمایت‌های وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونین ایشان، استاندار محترم، معاونین استاندار و اعضاء شورای دستگاه‌های نظارتی استان در جهت ایجاد شرایط مناسب بمنظور بهبود حوزه راه و شهرسازی استان قدردانی ‌کنم.