شناسهٔ خبر: 13040 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار خراسان رضوی در گفتگو با پایگاه خبری عنوان کرد:

انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ فرصتی مغتنم برای دیپلماسی فرهنگی/ تشکیل ۳ ستاد اصلی برای پروژه‌های مشهد ۲۰۱۷

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری پروژه‌های مربوط به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد: این امر که یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ آیسسکو در باکو بود که فرصتی مغتنم برای دیپلماسی فرهنگی به شمار می‌آید.

علیرضا رشیدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن بیان این مطلب اعلام کرد: مشهد علاوه بر پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این سال، میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود که این امر فرصت مناسبی را برای مطرح شدن بیش از پیش مشهد در سطح جهان اسلام و ارائه فعالیت‌های فرهنگی فراهم می‌آورد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: با هدف استقبال شایسته از مشهد ۲۰۱۷، سه ستاد اصلی و ۱۰ کمیته در ذیل این ستادها با شرح وظایف مشخص تعیین شده  که مسئولیت پیگیری موضوعات و برنامه‌ها را برعهده دارند.

وی افزود: هماهنگی بین بخشی در قالب تعاملات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی زمینه را برای برنامه‌ریزی‌های عالمانه مشهد ۲۰۱۷ فراهم می‌کند.

رشیدیان تأکید کرد: باید توجه به این رویداد مهم و فرصت استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران از نگاه استانی به ملی تغییر یابد و با ارائه آن در دولت بتوان اعتبارات ویژه‌ای به این منظور جذب کرد.

وی گفت: نشست‌های ماهانه ستاد راهبردی مشهد ۲۰۱۷ در استان و نیز نشست‌های ماهانه دبیران کارگروه‌های ذیل این ستاد با جدیت تمام برگزار و اقدامات مربوط به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انجام می‌شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به انتخاب مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تمامی وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و حتی دیگر استان‌های کشور باید نسبت به این امر ملی و مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تأمین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های مربوط به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌٢٠١٧ نیازمند نگاه مسئولان در سطح ملی است، تأکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به موضوع تأمین اعتبارات مورد‌ نیاز برای اجرای پروژه‌ها و تأمین زیرساخت‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌٢٠١٧ توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رشیدیان گفت: از ردیف‌های اعتبار متمرکز وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ملی نیز باید برای این منظور اعتبار تخصیص داده شود.

وی بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مشهد ۲۰۱۷ تأکید کرد و افزود: مسئولان استان بستری فراهم سازند که بخش خصوصی نیز بتواند در این راه گام بردارد تا بدین وسیله استعداد و ظرفیت مردم در سطح کشور و حتی فراتر از آن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی افزود: طرح هفته مشهد که در آن شهرداری مشهد هر هفته در یکی از کشورهای اسلامی به معرفی ویژگی‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی این شهر می‌پردازد، در ملل اسلامی تمرین و آزمایشی برای سال ۲۰۱۷ است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم به نحوه شایسته‌ای مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را برای سال ۲۰۱۷ آماده کرده و استقبال خوبی از میهمانان خارجی در این سال داشته باشیم.

چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست «ستاد ملی عمرانی آماده‌سازی مشهد ۲۰۱۷ ؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» بر لزوم اطلاع‌رسانی و افزایش تبلیغات درباره اهمیت اهتمام ویژه به ارتقای مشهد تا ۱۵ ماه آینده که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ معرفی می‌شود تأکید کرد و گفت: قرار است سال ۲۰۱۷ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود که از تاریخ نهم دی ماه ۹۵ تا نهم دی ماه ۹۶ را شامل خواهد شد.

بدیهی است این اتفاق مهمی برای این کلانشهر، خراسان رضوی، کشور و جهان اسلام است. اگر تا آن زمان مشکلات بین‌المللی ایران برطرف شود، باید از این فرصت نهایت بهره‌مندی را ببریم و اقدامات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مورد نیاز انجام شده و فعالیت‌های حوزه راه و شهرسازی نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود./

نظر شما