شناسهٔ خبر: 1307 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بنیانگذار خانه هنرمندان ایران و فرهنگسرای بهمن :

کمر به قتل گذشته یک ملت بسته‌اند

بهروز غريب پور بنیانگذار خانه هنرمندان ایران و فرهنگسرای بهمن با بیان اینکه باید با افرادی که کمر به قتل گذشته یک ملت بسته‌اند بیرحمانه و جدی برخورد کردگفت: کارخانه ریسباف اصفهان بخشی از هویت تاریخی ایران است و نباید به دست سوداگران اقتصادی سپرده شود بلکه باید با همکاری کارشناسان زبده به مکانی فرهنگی مبدل شود.

بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان تئاتر و از مجریان حفظ بناهای کهن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: تخریب کارخانه ریسباف اصفهان  پدیده‌ای شوم در ادامه ناهماهنگی‌ها در مجموعه سیاستگذاران اقتصادی و فرهنگی و شهری است و باید  با افرادی که کمر به قتل گذشته یک ملت بسته‌اند بیرحمانه  و جدی برخورد کرد.

وی کسانی را که کمر به تخریب تاریخ صنعتی و اجتماعی و سیاسی یک کشور بسته‌اند را خیانتکارانی ضد وطن معرفی کرد و گفت: باید به  کسانی که می‌خواهند گذشته و شجره نامه ملت را پاک کنند خشم آلود گفت که شما ایران و مردم را نمی‌خواهید زیرا اگر ذره‌ای عشق به تاریخ و مردم داشته باشید چنین تصمیم ابلهانه ضد ایرانی و ضد بشری نخواهید گرفت.

وی تخریب بناهای کهن در اصفهان را پدیده‌ای با سابقه و هولناک دانست و گفت: باید دولت با این سوداگران برخورد جدی کند و سود و زیان را برای این افراد بازتعریف کند . 

غریب پور ادامه داد: اگر به یک بچه بگویی می‌خواهی با یک کلنگ زدن به یک دیوار،‌زمین بزرگی بدست بیاوری که  میلیاردها پول توی جیبت می‌ریزد او حتما کلنگ را به دیوار می‌زند اما کسانی که هویت ملی را رصد می‌کنند مخالف این حرکت ساده لوحانه  و کودکانه هستند. این کلنگ کودکانه بارها بر محدوده نقش جهان اصفهان خورده است .

وی معتقد است: در مدنیت معماری به عنوان یکی از مولفه‌های هویت مطرح  است و بناهای تاریخی دارای پیشینه مولفه‌های هویتی شهروندان یک شهر را می‌سازند .

به گفته غریب پور، در دوره‌ای که هند تحت اشغال انگلیس بود و سربازان انگلیسی در تعقیب مردم تحت رهبری گاندی بودند در حوالی ابیانه‌های سلسله گورکانیان، انگلیسی‌ها برای ترساندن مردم ‌توپ‌های خود را به سمت ابیانه‌ها  اماده شلیک کردند. در این لحظه شعور مردم در برابر از بین بردن تاریخ سرزمینشان قد علم کرد. در این لحظه تاریخی مردم از پشت ابیانه‌های گورکانی بیرون آمده و فریاد زدند : ما را بکشید اما تاریخ ما را نکشید .

وی که خود یکی از بنیانگذاران فرهنگسرای بهمن است در مورد این  فرهنگسرا گفت: زمانی که قرار بود کشتارگاه سابق تهران را به یک مکان فرهنگی تبدیل کنیم یکسری از مقامات شهرداری وقت می‌گفتند که باید در کشتارگاه تهران دینامیت گذاشت و پس از منفجر کردن صاحب  فضای باز و بهتر ی شد. من به آنها گفتم اگر کشتارگاه را نابود کنید چطور می‌توانید ثابت کنید که ما از یک دوران به دوران دیگر گذر کرده‌ایم؟  بنا و نگه داشتن عناصری  از گذشته کشتارگاه برای حفظ حافظه است ما مردمی فراموشکار هستیم  برای همین باید نمادهایی از گذشته در اطراف ما  به زندگی‌اش ادامه دهد.

غریب‌پور اظهار کرد: کارخانه ریسباف اصفهان باید تبدیل به مکانی فرهنگی شود زیرا تعهد شهروندی به تاریخ و تعهد ایرانی به گذشته کهن است. تخریب این بنا غیر فرهنگی، غیر اصولی و غیر انسانی است و کسانی که تاریخ نمی‌دانند یا سرمست شمارش اسکناس‌هایشان شده‌اند خائن  بوده و دشمن مردم و سرزمین ایران هستند.

به گفته  بنیانگذار خانه هنرمندان ایران،‌ در مجموعه سیاستگذاری‌های اقتصادی، فرهنگی و شهری کشور نوعی ناهماهنگی وجود دارد و تا موقعی که  همه نیروها همدل و هم سو نشوند نمی‌توان از تخریب کارخانه ریسباف اصفهان جلوگیری کرد.

غریب پور بازسازی و تغییر کاربری بناهای دارای پیشینه را منوط به حضور یک  گروه زبده دانست و گفت: باید کسانی متولی کار این کارخانه شوند که درکی از ارزش حفظ بنا داشته باشند علاوه بر آن نسبت به این‌که چطور یک بنای قدیمی را به مکان متفاوت تبدیل کنند سابقه موضوعی داشته باشند. کسی که نداند حفظ آجر به آجر این بنا ارزشمند است به درد این کار نمی‌خورد.

نظر شما