شناسهٔ خبر: 131128 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

انعقاد ۹ قرارداد برای بومی سازی تجهیزات هواشناسی

سازمان هواشناسی پیش بینی معاون فنی و مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی کشور گفت: ۹ قرارداد بومی‌سازی برخی تجهیزات هواشناسی با سازمان ها و شرکت های دانش بنیان منعقد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرح محمدی معاون فنی و مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: پیرو دستور و تاکید ریاست سازمان برای حرکت به سمت بومی سازی تجهیزات هواشناسی، ۹ قرارداد بومی‌سازی برخی تجهیزات هواشناسی با سازمان ها و شرکت های دانش بنیان منعقد شده است.

محمدی افزود: این قراردادها برای ساخت پیشرفته ترین تجهیزات هواشناسی نظیر رادار، سیلومتر، سامانه های کمک ناوبری هواشناسی فرودگاهی و ایستگاه های خودکار هواشناسی منعقد شده است.
وی افزود: ساخت و تولید نمونه های ایرانی این تجهیزات پیشرفته زمان بر است، اما معاونت فنی سازمان تا حصول نتیجه و تولید محصول با رعایت تمامی استاندارد های بین المللی پیگیر موضوع است.

معاون فنی و مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی ادامه داد: تامین تجهیزات هواشناسی با دشواری همراه است اما با تولید محصولات داخلی می توان بسیاری از چالش های این حوزه را رفع کرد.
محمدی در بخش دیگری با اشاره به تامین تجهیزات هواشناسی در سال گذشته، گفت: ۵۰ درصد قرارداد تامین تجهیزات جو بالا و بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز شبکه دیدبانی دریافت شده و مشکلی در زمینه تجهیزات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ابرکامپیوتر سازمان به مدار عملیاتی بازگردانده شده است، افزود: در حال حاضر بخش انتشار مدل پیش بینی آلودگی هوا (CAMX) و نیز مدل های پیش بینی عددی همادی در کلاستر سازمان به صورت روزانه اجرا و مانیتور می شود.

معاون فنی و مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی در ادامه گفت: امسال شیفت های دیدبانی به سامانه فراداده سازمان اضافه می شود تا صحت سنجی داده ها بر اساس دیدبان کشیک صورت گیرد و در فرایند انتخاب دیدبان برتر نیز از آن استفاده شود.

محمدی همچنین به آماده شدن پورتال جدید اطلاع رسانی سازمان هواشناسی اشاره و عنوان کرد: پورتال جدید پس از ارزیابی های فنی و تست های امنیتی و زیرساختی وارد فاز بهره برداری می شود.