شناسهٔ خبر: 131133 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

۹۰ درصد پیش بینی های نوروزی هواشناسی صحیح بود

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بررسی های ما نشان می دهد که ۹۰ درصد پیش بینی های سازمان در ایام نوروز صحیح و همه هشدارهای جوی این ایام دقیق و به بهنگام صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور بعدازظهر امروز در دیدار نوروزی و جلسه پرسش و پاسخ با کارکنان در سالن شهید امامی سازمان با بیان اینکه ۹۰ درصد پیش بینی های نوروزی هواشناسی صحیح بود، افزود: در دیداری که دیروز خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان توصیه هایی برای تحقق شعار سال داشتند که ما حتما در دستور کار داشته و آنها را رعایت می کنیم.

وی تاکید کرد: بی شک برای کمک به رونق تولید باید به سمت استفاده از تولیدات داخلی و بومی‌سازی حرکت کرد در سازمان نیز باید این موضوع در دستور کار باشد و به سمت بومی سازی تجهیزات هواشناسی برویم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به توصیه های اقتصادی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مسئله صرفه جویی در منابع طبیعی به ویژه آب و برق یک اصل دینی است و باید در سرلوحه کاری و زندگی همه ما باشد.

تاجبخش در ادامه به توفیقات سازمان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: احیای مرکز ارتباطات ماهواره ای سازمان یک کار بزرگ بود که چالش ارتباط پایدار سازمان با ایستگاه های صعب العبور و دورافتاده را برطرف کرد.

خرید رادار در سال ۱۴۰۲ یکی از برنامه‌های سازمان هواشناسی است

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته توانستیم با وجود چالش‌های جدی در حوزه تامین مالی و تجهیزات، پس از ۱۰ سال یک رادار هواشناسی خریداری کنیم، ‌امسال نیز خریداری رادار در برنامه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری به آماده سازی نخستین سامانه کالیبراسیون بومی باد در سبزوار اشاره کرد و گفت: این سامانه امسال به بهره‌برداری می رسد و بخش مهمی از نیازهای این حوزه را تامین می کند.

تاجبخش در ادامه به اقدامات حوزه بین‌الملل سازمان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات برجسته این حوزه که با همکاری مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی عملیاتی خواهد شد، راه اندازی نخستین مرکز منطقه ای اقلیم موسوم به RCC  در غرب آسیا است.

وی افزود: بخش‌های مهمی از فرایند تاسیس این مرکز در تهران انجام شده و در حال انجام اقدامات باقی مانده برای تاسیس آن هستیم. انشالله بتوانیم سال آینده این مرکز را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: سازمان از سال ۲۰۱۶ تا کنون پیگیر تاسیس مرکز منطقه‌ای هشدار گردوخاک با مشارکت ترکیه است اما در یکی دو سال گذشته با توجه جدی تر به این مقوله به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم تا جایی که محل فیزیکی این مرکز اکنون با همکاری پژوهشگاه آماده سازی شده است.

تاجبخش در ادامه با بیان اینکه سازمان هواشناسی در حوزه اطلاع رسانی در سال گذشته پیشرفت های خوبی داشته است گفت: هم در حوزه ملی و هم در حوزه بین‌المللی کارهای خوبی انجام شده که از همکاران در حوزه اطلاع رسانی تشکر می‌کنیم.

وی در بخش دیگری عملکرد حوزه پژوهش سازمان را ستود و افزود: عمده پژوهش هایی که در حوزه مدیریت توسعه هواشناسی کاربردی سازمان در حال انجام است، عملیاتی است و تعداد خیلی کمی از این پروژه‌ها کتابخانه‌ای است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این اتفاق خوبی است که پژوهش‌ها به سمت عملیاتی و اجرایی شدن تغییر کرده و هدف‌ها از پروژه.های کتابچه‌ای برای گوشه کتابخانه به سمت پژوهش‌های اجرایی و کاربردی تغییر کرده است.

تاجبخش در ادامه به عملکرد خوب مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی در جریان سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد پیش‌بینی‌های سازمان در ایام نوروز صحیح و همه هشدارهای جوی ما دقیق و به موقع صادر شده است.

وی اضافه کرد: نظم حاکم بر مدیریت پیش‌بینی ایام سفر به ویژه برای موج سرمای فروردین تا حد زیادی از خسارت‌های مرتبط با وضع هوا کاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، «ارتقاء سامانه.های نرم افزاری، توسعه محصولات پیش‌بینی بومی، برقرار فوق‌العاده ویژه حقوق کارکنان، پیگیری های مرتبط با تعاونی مسکن کارکنان» و... محورهای دیگر صحبت های رئیس سازمان هواشناسی کشور در این جلسه بود.

در پایان جلسه تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور به همراه معاونین به پرسش های کارکنان پاسخ گفتند.