شناسهٔ خبر: 131135 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در ساختمان شهید دادمان انجام شد؛

جزئیات توافق وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل و نقل عراق

ببینید | نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران  و وزیر حمل و نقل جمهوری عراق دو کشور ایران و عراق برای تکمیل خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز (۱۶ فروردین ۱۴۰۲) مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل جمهوری عراق و هیئت همراه در ساختمان شهید دادمان دیدار و گفتگو  کرد.
در این دیدار در خصوص راه‌آهن شلمچه-بصره به طول ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی و احداث پل متحرک روی آن تصمیم‌گیری شد.
طبق تصمیمات متخذه در این دیدار دوجانبه، مقرر شد جمهوری عراق در اسرع وقت و حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرایی مین‌روبی به طرف ایرانی اقدام کرده تا جمهوری اسلامی ایران عملیات مین‌روبی را آغاز کند.
همچنین احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه موردنیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.
از دیگر موضوعات مورد توافق عبارت است از: احداث یک پل روی اروند رود (شط‌العرب) با یک دهانه بازشو توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران. درراین راستا کشور عراق ظرف یک ماه زمین های طرفین پل را جهت شروع عملیات اجرایی تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد داد.
مقرر شد تا عملیات احداث خط راه‌آهن، ابینه، ایستگاه ها توسط کشور عراق انجام شود. احداث پل نیز توسط کشور ایران به صورت هم زمان انجام شود. به نحوی که کل پروژه حداکثر ظرف ۱۸ ماه توسط دو کشور به پایان برسد. چنانچه طی فرآیند مطالعات و احداث پل نیز نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، بر اساس تفاهم‌های بعدی باشد. همچنین کشور عراق اعلام کرد که بهره‌برداری از خط ابتدا به شکل مسافری خواهد بود.
 در این نشست مقرر شد تا نقشه جامع همکاری حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی تنظیم و در کمیته مشترک حمل و نقل ملاک عمل قرار گیرد.