شناسهٔ خبر: 131194 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

رشد ۵۰ درصدی تولید داخلی واگن باری در ۱۴۰۱

وزی بذرپاش نشست با بخش خصوصی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم افزایش رشد تولید و استفاده از توان داخلی اعلام کرد: تولید ۱۰۸۱ دستگاه انواع واگن باری در سال ۱۴۰۰، به ۱۵۹۸ واگن باری با توان و تولید داخل در کشور در سال ۱۴۰۱ رسید که رشد حدود ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز در نشست با مدیران بخش خصوصی حوزه راه آهن با اشاره به شعار سال و لزوم توجه جدی به مهارتورم و رشد تولید، تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی حمایت از تولید داخلی برای توسعه ناوگان و تکمیل کریدورهای ریلی است که با اولویت استفاده از توان داخلی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید و نوسازی ناوگان باری از ۱۰۸۱ واگن باری در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۹۸ واگن باری در سال ۱۴۰۱ رسید که این افزایش با استفاده از توان بخش خصوصی و تولید داخل صورت گرفته است و این روند در ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت.
بذرپاش به برگزاری نشست دیگری با تولید کنندگان لکوموتیو در روز گذشته اشاره و بیان کرد: از حداکثر توان داخلی برای نوسازی و توسعه ناوگان ریلی استفاده می شود اما متناسب با توسعه زیرساخت‌ها و شبکه ریلی نیاز مضاعف به ناوگان جدید خواهد بود که برنامه جامعی برای تأمین ناوگان مد نظر قرار دارد.
وی  تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ برنامه مفصلی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل و به ویژه بخش ریلی در حوزه واگن های باری، مسافری و لکوموتیو در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص نشست با مدیر عامل شرکت تعاونی برفره توضیح داد: در دیدار رئیس جمهور با تولید کنندگان، مدیر عامل شرکت مذکور محتوایی را مطرح کرده بود که پیرو دستور رئیس جمهور جلسه ای با مدیر عامل راه آهن برگزار کردند و امروز نیز در نشستی با ایشان به مذاکره و تبادل نظر پرداخته شد.
وی افزود: این شرکت پیش تر در حوزه تعمیرات واگن های باری فعال بوده است که در نظر دارد با تغییر کاربری به تولید واگن های باری بپردازد. بر این اساس لازم است  استانداردهای تولید واگن باری را تحت نظارت شرکت راه آهن عملیاتی و اجرایی کند و تجهیزات تولید واگن باری را مستقر و راه اندازی نماید.
وزیر راه و شهرسازی در پایان این نشست به مدیرعامل شرکت راه آهن دستور داد ضمن بازدید مجدد، شرایط این شرکت را با رعایت استاداردهای ایمنی تردد ناوگان ریلی مورد ارزیابی قرار دهند و برای تغییر کاربری و رسیدن به تولید همکاری لازم صورت گیرد.
یادآوری می شود در اواخر سال گذشته حوزه فنی شرکت راه آهن از این شرکت که تعمیر واگن های باری را انجام می دهد بازدید کرده و موارد مورد نظر برای تأمین تجهیزات و رعایت استانداردهای ایمنی تردد ناوگان ریلی را به منظور تغییر کاربری از حوزه تعمیرات به تولید واگن را اعلام کرده بوده است.
در این نشست مدیرعامل شرکت راه آهن و مجتبی عباسی مدیرعامل شرکت تعاونی برفره به بیان دیدگاه های و نظرات خود پرداختند.