شناسهٔ خبر: 131221 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار دریایی سازمان هواشناسی برای استان‌های ساحلی دریای خزر

موج دریای طوفانی هشدار دریایی سازمان‌ هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش باد و مواج شدن دریای خزر طی دو روز آتی خبر داد که مخاطرات آن در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان مازندران و گلستان قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سامانه افزایش سرعت باد بیش از ۲۶ نات با شمالی شدن جریانات و افزایش ارتفاع امواج در سواحل بین ۱/۵ تا ۲ متر و در فرا سواحل بیش از ۲/۵ متر عصر شنبه تا ظهر یک‌شنبه استان‌های ساحلی دریای خزر را در بر می‌گیرد.

هشدار سازمان هواشناسی حاکی از افزایش سرعت وزش باد و توسعه سامانه از غرب به شرق طی عصر شنبه تا ظهر یکشنبه، به ویژه افزایش سرعت وزش باد در سواحل استان مازندران بیش از ۴۰ نات طی شب شنبه تا بامداد یکشنبه  وافزایش ارتفاع امواج قابل ملاحظه تا ۱/۷ متر و بیشترین ارتفاع امواج ۲/۷ متر، در بقیه مناطق دریای خزر افزایش ارتفاع امواج تا ۱/۵ متر است.

منطقه اثر این سامانه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان،  مازندران و گلستان در دریای خزر اعلام شده است.

 این سامانه احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر و آسیب دیدن شناورهای سنگین را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به‌ اجتناب از عملیات تفریحی، به ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل توصیه کرده است.