شناسهٔ خبر: 13129 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گام‌های نهایی برای حضور شرکت‌‌های راهسازی ایرانی در ترکمنستان

پرچم ایران ترکمنستان به دنبال سفر سال گذشته رئیس جمهور به ترکمنستان و واگذاری تعدادی از پروژه‌های راهسازی این کشور به جمهوری اسلامی ایران، جلسه‌ای در شرکت ساخت و توسعه با حضور سفیر ایران در ترکمنستان، معاون وزیر راه و شهرسازی و شرکت‌های راهسازی بین‌المللی داخلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، سفیر ایران در ترکمنستان و شرکت‌های راهسازی بین‌المللی داخلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد و پیرامون چگونگی حضور این شرکت‌ها در پروژه‌های راهسازی ترکمنستان بحث و گفتگو صورت گرفت.

در این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی بهسازی راه سرخس-تجن و احداث آزادراه عشق آباد-ترکمن آباد را از پروژه‌های پیشنهادی ترکمنستان برای اجرا توسط پیمانکاران ایرانی عنوان کرد و گفت: در اسفندماه ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌ای بین مقامات عالی رتبه دو کشور برای تامین مالی پروژه‌های راهسازی مورد نیاز ترکمنستان به وسیله شرکت‌های پیمانکار ایرانی از محل تهاتر بدهی گاز به ترکمنستان منعقد شد که به دنبال این تفاهم‌نامه هیاتی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تعیین نحوه همکاری در پروژه‌ها در سال جاری به این کشور سفر کردند.

علی نورزاد افزود: در این سفر طی مذاکرات صورت گرفته بر اولویت بهسازی راه سرخس-تجن تاکید شد و به دنبال آن در مرداد ماه نشستی در محل وزارت راه و شهرسازی با حضور مسئولان راهسازی ترکمنستان و تعدادی از شرکت‌های توانمند راهسازی ایران برگزار شد و برای بررسی امکانات شرکت‌های ایرانی و نحوه همکاری آنها در پروژه‌های داخل ترکمنستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مطالعات مقدماتی پروژه راه سرخس - تجن از خرداد ماه سال جاری آغاز شده است اظهار امیدواری کرد تا با انتخاب شرکت‌های پیمانکاری واجد صلاحیت هر چه سریعتر شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

سفیر ایران در ترکمنستان نیز در ادامه با اشاره به اهمیت کشور ترکمنستان به عنوان یکی از همسایگان کشور گفت: ترکمنستان یک کشور در حال توسعه است و ساخت و توسعه راه‌ها در این کشور به عنوان عرصه‌ای مناسب برای صدور خدمات فنی و مهندسی و تجلی هنر و پیشرفت ایران در زمینه ساخت انواع راه‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر این روابط و تعاملات گسترده اقتصادی ایران با ترکمنستان زمینه مناسبی را برای همکاری‌های دو جانبه در این حوزه فراهم کرده است.

سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی حضور کشورهای دیگر در این زمینه را سبب به وجود آمدن فضای رقابتی عنوان و اضافه کرد: شرکت‌های بین‌المللی بسیاری علاقه‌مند به انجام پروژه‌های راهسازی در کشور ترکمنستان هستند که همین امر ما را ملزم به تسریع در روند انجام کارها می‌کند.

وی یادآور شد: در سفر ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی به ترکمنستان هفت پروتکل میان روسای جمهور دو کشور به امضا رسید که بر مبنای آن ظرف ۱۰ سال آینده میان دو کشور بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار روابط دوجانبه صورت گیرد، بر همین اساس امروز قرار است تا بهسازی راه سرخس-تجن توسط شرکت های ایرانی به انجام برسد.

در ادامه این جلسه مدیران عامل هر یک از شرکت‌های راهسازی سوالات خود در زمینه چگونگی همکاری در پروژه‌های راهسازی ترکمنستان را مطرح و معاون وزیر راه و شهرسازی، سفیر ایران در ترکمنستان و معاون ساخت و توسعه راه‌ها به این سوالات پاسخ دادند./

نظر شما