شناسهٔ خبر: 131307 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشریح کرد؛

افتتاح فاز یک خط ۴ متروی تهران تا عید فطر/ساخت بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی در بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم

رییس بنیاد مسکن رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های بنیاد مسکن از افتتاح فاز یک خط ۴ متروی تهران تا عید فطر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست رسانه‌ای رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اصحاب رسانه امروز ۱۹ فروردین در محل بنیاد مسکن برگزار شد.

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان این نشست به تشریح عملکرد بنیاد در حوزه های طرح نهضت ملی مسکن در بخش شهری و روستایی، اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های روستایی، پروژه‌های عمرانی، تولید مسکن محرومان و سایر برنامه‌ها پرداخت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در خصوص مقاوم سازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون ۲۴۵ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی را در برنامه مقاوم‌سازی قرار داده است. در برنامه است تا سال ۱۴۱۰ حتی یک واحد غیرمقاوم نیز در کشور وجود نداشته باشند. 

نیکزاد با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن، بنیاد مسکن در مجموع ۳۶۱ هزار و ۲۱۳ واحد مسکونی شهری و روستایی را در دست ساخت دارد در بیان جزئیات آن اعلام کرد: در بافت فرسوده شهر تهران بنیاد مسکن در تفاهم با شهرداری تهران ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد را با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در برنامه دارد. همچنین از این تعداد واحد کل ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ واحد در شهرها و مابقی در روستاها توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است. 

وی با یادآوری اینکه برنامه ساخت در روستاها یکساله و در شهرها دو ساله برنامه ریزی شده است، افزود: ۶۸ هزار روستای در سطح کشور وجود دارد که ۴۰ هزار روستا از این تعداد دارای ۲۰ خانوار است و همه نیز دارای طرح هادی مصوب هستند. 

بازنگری طرح هادی ۴هزار و ۳۰۰ روستای کشور 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: از آنجاییکه طرح هادی شیوه ساخت و ساز در روستاها را تعیین می‌کند علاوه بر تهیه طرح هادی، بازنگری طرح هایی که افق ۱۰ ساله آنها به اتمام رسیده است نیز در برنامه بنیاد مسکن است. سال گذشته بنیاد بازنگری طرح هادی ۴ هزار و ۳۰۰ روستا را انجام داد. 
وی تصریح کرد: در شمال کشور امکان توسعه طولی وجود ندارد و به همین دلیل نیز به سمت توسعه عمودی رفته‌ایم. 
به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سال گذشته ۳ هزار میلیاردتومان قیر در اختیار طرح های عمرانی بنیاد مسکن قرار گرفت. 
نیکزاد گفت: در مجموع برای اجرای طرح هادی در ۸ هزار و ۹۵۶ روستا در مجموع ۹ هزار و ۲۱۵ میلیاردتومان اعتبار صرف شد که  اعتبار ملی برای اجرای طرح هادی ۴ هزار و ۳۷۲ میلیاردتومان و اعتبار استانی برای اجرای طرح هادی یکهزار و ۸۴۳ میلیاردتومان بود. 
انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نفت برای رفع محرومیت‌زدایی
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع تفاهم با دیگر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها را برشمرد و افزود: بنیاد مسکن با وزارت کشور برای همکاری با دهیاری‌ها، با وزیر نفت برای محرومیت زدایی و با مناطق آزاد قشم برای مسولیت اجتماعی تفاهم نامه امضا کرده است و دراین موضوعات تعهد دارد. 
بازسازی ۵۶ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در ۲۳ منطقه حادثه دیده
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در ۲۳ نقطه ستاد بازسازی را در حال فعالیت دارد از بازسازی ۵۶ هزار و ۲۲۰ واحد در نقاط شهری و روستایی توسط آن بنیاد خبر داد.
نیکزاد علاوه بر نوسازی بافت فرسوده شهری تهران که بخشی از آن برعهده بنیاد نهاده شده است از برنامه نوسازی بافت فرسوده شهری زاهدان، مسجد سلیمان، بندر امام (ره) و زابل توسط بنیاد مسکن خبر داد. 
اجرای ۷۵ هزار واحد مسکن محرومان
به گفته وی، بنیاد مسکن در مجموع ۷۵ هزار واحد مسکن محرومان را در توافق با سازمان ها و برنامه ها در دست ساخت دارد که ۴۰ هزار واحد در توافق نامه با بسیج سازندگی و کمیته امداد امام، ۲۰ هزار واحد را با بنیاد مستضعفان، ۱۰ هزار واحد با سازمان بهزیستی، ۵ هزار وحد با خیرین مسکن ساز توافق کرده و در دست اجرا دارد.
صدور سند برای ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی 
رییس بنیاد مسکن در خصوص سند دار کردن واحدهای مسکونی شهری کوچک و روستایی فاقد سند اعلام کرد: تاکنون ۷۰ درصد واحدهای مسکونی در روستاها سند دار شده است. در مجموع ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار جلد سند از سوی اداره ثبت برای روستاها و شهرها صادر شده است.  
افتتاح فاز یک خط ۴ متروی تهران تا عید فطر 
وی بخش دیگری از فعالیت‌های بنیاد مسکن را طرح‌های عمرانی عنوان کرد و افزود: خط ۴ متروی تهران توسط بنیاد مسکن با همکاری شهرداری تهران در حال ساخت است که تا عید فطر فاز یک این خط افتتاح می‌شود. 
ساخت بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی در بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم 
نیکزاد توسعه بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم را بخش دیگری از فعالیت‌های آن بنیاد دانست و گفت: در ضلع شمالی حرم حضرت عبدالعظیم ۸۰ دهانه سرویس بهداشتی در حال احداث است که تا ۲ ماه دیگر افتتاح می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی خودرو در بافت پیرامون با ظرفیت ۳۵۰۰ خودر تا ۳ هفته دیگر کلنگ‌زنی خواهد شد. 
کمربندی ماهشهر با ۱۵۰۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری امسال زیربار ترافیکی می‌رود
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تکمیل کمربندی ماهشهر با ۱۵۰۰ میلیاردتومان سرمایه‌گذاری بانک مسکن خبر داد و گفت: این کمربندی با ماه آذر زیربارترافیکی می‌رود. 
احداث بیمارستان ۳۲ تختی طالقان
نیکزاد همچنین از ساخت بیمارستان ۳۲ تختی طالقان توسط آن بنیاد خبر داد. 

وی گفت: بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی تا دو ماه دیگر به اتمام می‌رسد.