شناسهٔ خبر: 131361 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان:

 هشدارهای هواشناسی به کمک کشاورزان کرمانی آمد/باغداران خسارت سرمازدگی را مهار کردند

سرمازدگی مدیر کل هواشناسی استان کرمان گفت: با توجه به هشدارهای به موقع سازمان هواشناسی باغداران کرمانی توانستند خسارت سرمازدگی را مهار کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: هر ساله فروردین ماه که فرا می رسد و زمان زایش جوانه ها و گل های درخت پسته می شود، سرد شدن هوا و سرمازدگی بهاره کابوس کشاورزان پسته کار است که زحماتشان به دلیل سرمازدگی محصول از دست برود. 

وی با اشاره به شرایط جوی در استان خاطر نشان کرد: هرچند اواخر اسفند ماه و آغاز بهار امسال با تعادل هوایی همراه بود، اما هفته اول فروردین، تغییر جو و آب و هوا و سرد شدن ناگهانی در شب، احتمال خطر سرمازدگی خسارت وسیعی به محصول کشاورزان پسته کار کرمانی را ممکن بود که با هشدارهای هواشناسی خسارت سرما  را کنترل کنند.

عراقی زاده با بیان اینکه سرمازدگی به عنوان یکی از پدیده های جوی باعث خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی و باغی می‌شود، افزود: بررسی و یافتن راهکارهای مناسب و اقتصادی برای کنترل سرما حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یخبندان‌ها به دو نوع تابشی و فرارفتی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: یخبندان‌های تابشی رویدادهای مشخصی هستند که ویژگی همه آنها وجود آسمان صاف، عدم وجود باد و یا باد آرام، وارونگی دمایی، نقطه شبنم پائین، دمای هوای زیر صفر در طی شب ها و بالای صفر در طی روز است و یخبندان های فرارفتی زمانی ایجاد می شوند که هوای سرد به منطقه ای که قبلا  هوای گرمتر وجود داشته است وارد شود.

عراقی زاده گفت: این نوع یخبندان با آسمان ابری، شرایط بادی متوسط تا شدید، رطوبت پایین و بدون وارونگی دما همراه است. دما غالباً به زیر نقطه انجماد (صفر درجه سلسیوس) کاهش پیدا می کند و کل روز در این شرایط باقی می ماند. 

مدیرکل هواشناسی کرمان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی‌های دقیق یخبندان می‌تواند برای کاهش خسارت یخبندان مورد استفاده قرارگیرد چرا که از این طریق فرصت لازم برای باغداران جهت آمادگی برای مقابله با رویدادهای یخبندان فراهم می شود و انجام پیش‌بینی؛ زمانی که دما به مقدار بحرانی کاهش می یابد برای تغییر زمان آغاز محافظت با استفاده از روش های فعال مهم است.

وی ادامه داد: زمان آغاز و خاتمه محافظت برای جلوگیری از تلفات ناشی از تاخیر در آغاز محافظت از یخبندان و صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق کاهش زمان اجرای روش های مختلف محافظت، مهم است، با توجه به اینکه سرمازدگی تشعشعی یک پدیده محلی بوده و در فاصله مکانی کم دارای تغییرات زیادی است لازم  است تا دیدبانی تعدادی از متغیرهای جوی در سطح مزرعه انجام شود.

به گفته عراقی زاده حداقل داده هواشناسی که لازم است در سطح مزرعه پایش شود دمای هوا است، در چنین شرایطی نیاز به استفاده از ایستگاه هواشناسی در نزدیک مزرعه و داده های ساعتی داریم.