شناسهٔ خبر: 13141 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو انجمن مفاخر معماری ایران مطرح کرد:

بازآفرینی شهری با اصلاح خطاهای گذشته محقق می‌شود/ متفاوت بودن الگوی بازآفرینی برای شهرهای مختلف

پرویز طلایی عضو موسسه فرهنگی ایکوموس تحقق بازآفرینی شهری را با اصلاح خطاهای گذشته و تحلیل وضعیت موجود ممکن دانست و گفت: هر بازآفرینی مخصوص همان منطقه است و با داشتن یک الگوی مشخص نمی‌توان به بازآفرینی شهری در مناطق مختلف پرداخت.

پرویز طلایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح اهمیت بازآفرینی شهری گفت: برای داشتن شهرهایی مناسب و به عبارتی بازآفرینی شهری لازم است تا در طرح‌های جامع توسعه شهری تمامی مواردی که به اعتلای شهری می‌انجامد دیده شود در غیر اینصورت طرح‌هایی از این دست به جای اینکه فرصتی باشند به مانعی بر سر راه بازآفرینی شهری تبدیل می‌شوند.

عضو موسسه فرهنگی ایکوموس افزود: بازآفرینی شهری در صورتی موفق عمل خواهد کرد که مجریان و دست‌اندرکاران آن با دید کافی و ارایه راه‌حل عملی وارد میدان عمل شوند. تحت این شرایط دست اندرکاران اصلی آن می‌دانند که شهر را نباید ساخت بلکه باید آن را هدایت کرد. بازآفرینی شهری بدین معناست که دست اندکاران و مجریان شهری شهر را در مسیری که باید طی می‌کرد و نکرد هدایت کنند.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به وجود اقلیم‌ها، اقوام و فرهنگ‌های مختلف در نقاط مختلف کشور گفت: بازآفرینی شهری همان بازآموزی و هدایت شهر با هدف اصلاح خطاهای گذشته، تحلیل وضعیت موجود و داشتن چشم‌اندازی بلندمدت برای برنامه‌ریزی و اجراست. همچنین هر بازآفرینی مخصوص همان منطقه است و شیوه‌های بازآفرینی جایگزین یکدیگر نخواهند شد.

وی افزود: باز‌آفرینی‌شهری با داشتن یک الگوی مشخص ممکن نیست بدین معنا که با توجه به اقلیم‌های مختلف، متفاوت است و یک الگوی واحد برای شهرهای مختلف مناسب نخواهد شد.

وی درباره راهکارهای خود برای بازآفرینی شهری به حفظ شهرهای موجود اشاره کرد و گفت: در ساخت شهرهای جدید شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از خانه‌های شهرهای جدید خالی از سکنه هستند و همه اینها نشان می‌دهند که مدیریت یکپارچه‌ای وجود نداشته و بازآفرینی شهری می‌تواند به بخشی از مشکلات موجود سامان دهد. /

نظر شما