شناسهٔ خبر: 13154 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

برنامه‌ریزی برای ایجاد جریان فکری منسجم در تجربه‌های بازآفرینی شهری/ مردم مهمترین رکن برنامه‌های بازآفرینی هستند

مونا عرفانیان مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» به صورت سالانه برگزار خواهد شد گفت: هدف اصلی از برگزاری این جایزه ملی صرفا رقابت نیست و امیدواریم بتوانیم جریان فکری منسجمی در تجربه‌های بازآفرینی شهری ایجاد کنیم.

منا عرفانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مهمترین هدف برنامه‌های نوسازی و بهسازی شهری، ارتقای کیفیت زندگی شهری است اظهار کرد: جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» که روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای بررسی مفهوم کیفیت در فرایند بازآفرینی است. در واقع باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که همه اقدامات نرم‌افزاری، عملی و کالبدی این هدف را جستجو کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: هنوز کیفیت در فضای تخصصی و عمومی کشور تعریف مشخصی ندارد و شامل همه سطوحی می‌شود که در نوسازی مداخله‌گر هستند. دولت در فرایند بازآفرینی نقش حاکمیتی دارد و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران روابط بین کنشگران را تسهیل می‌کند اما نباید فراموش کنیم که مردم مهمترین رکن برنامه‌های بازآفرینی شهری هستند.

وی با تاکید بر این‌که باید مفهوم «کیفیت» را تشریح و مشخص کنیم گفت: مردم، مدیران شهری و کنشگران حوزه بازآفرینی باید به تعریفی از کیفیت دست یابند هر چند ممکن است هیچ گاه نتوان تعریف قاطعی از آن ارائه داد زیرا این مفهوم در شرایط مختلف تعاریف متفاوتی خواهد داشت. در همین راستا جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» را به صورت سالانه برگزار خواهیم کرد و درصددیم با برگزاری این مسابقه جریان فکری منسجمی ایجاد کنیم. در واقع هدف اصلی از برگزاری این جایزه ملی صرفا رقابت نیست و در سال‌های آینده قطعا این برنامه را به صورت گسترده‌تر برگزار خواهیم کرد.

عرفانیان درباره برنامه‌های مقدماتی انجام شده پیش از برگزاری جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» توضیح داد: در ماه‌های گذشته سه نشست در دانشگاه‌های مختلف برگزار کردیم و سعی کردیم در جلساتی که برگزار می‌شود ساختار پژوهش محور و علمی را برای دست یافتن به شاخصه‌های معین برای برگزاری مسابقه پشت سر بگذاریم. در همین راستا از اساتید، حرفه‌مندان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف از معماری و شهرسازی گرفته تا جامعه‌شناسی دعوت به عمل آوریم تا در نهایت به سوی دستیابی به مفهوم بازآفرینی شهری پایدار حرکت کنیم که اصلی‌ترین محور سیاستگزاری‌های این حوزه محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: برای برگزاری این همایش، مسابقات مشابه کشورهای دیگر و مبانی نظری مربوط به آن نیز بررسی شد و در نهایت شاخص‌هایی به دست آمد. البته کیفیت موضوعی نسبی است و بر حسب موقعیت می‌توان تعریفی متفاوت از آن ارائه داد. در مجموع هدف اصلی ما حساس‌سازی افراد اعم از طراحان مدیریت شهری، استفاده ‌کنندگان و ساکنان بافت‌های هدف و سایر افراد مرتبط است.

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در اولین دوره جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» فقط به هنر عکاسی پرداخته می‌شود اما در سال‌های آینده علاوه بر پروژه‌های مربوط به معماری و شهرسازی سایر رشته‌های مرتبط مانند فضای شهری و حتی رمان‌نویسی و مطبوعات نیز در مسابقه گنجانده خواهند شد./

نظر شما