شناسهٔ خبر: 131754 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان‌غربی انجام شد؛

ثبت ۵۰ هزار مورد آزمایش کنترل کیفی پروژه‌‎های عمرانی در آذربایجان غربی

حسن همتی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان غربی گفت: این آزمایشگاه موفق شد طی سال گذشته بیش از ۵۰ هزار مورد آزمایش فنی و تخصصی در راستای ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی در سطح استان آذربایجان غربی به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، حسن همتی مدیرآزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان غربی گفت: این آزمایشگاه در راستای سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی کشور موفق شد با حضور در بازارهای جدید، گستره خدمات کنترل کیفی را با ارائه بیش از ۶۳۰ آزمایش متنوع را در کمتر از ۲ ساعت در سطح استان به پروژه‎های ملی و استانی ارائه کند.

همتی با اشاره به نقش آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان غربی در پروژه‌های ملی و استانی، اضافه کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان با دارا بودن ۵۹ نفر پرسنل متخصص فنی، مهندسی و بهره‌گیری از تجهیزات منحصربفرد و بروز در ۶ شعبه و ۲۱ واحد محلی طی سال گذشته خدمات ارتقاء کیفی را به ۲۵ پروژه عمرانی ارائه کرده و به عنوان امین دولت و بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی نقش آفرینی ویژه‌ای در ارتقاء کیفیت، طول عمر و کاهش هزینه‌های پروژه‌ عمرانی استان داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان غربی ۱۷ قرارداد جدید منعقد و ۶ قرارداد را تمدیده کرده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان غربی با اشاره به پروژه‌هایی که طی سال گذشته خدمات منحصربفرد به آنها ارائه شده است، گفت: حضور در کنترل کیفی پروژه‌های تعریض مسیر ماکو- قلیش- لامش، شهرداری خوی، بیمارستان ۳۵۰ تختی میاندوآب، واحد پتروشیمی مهاباد، حضور در پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان ( محور پیرانشهر سردشت، محور حیدرآباد حسنلو،  محور میاندوآب- شاهین‌دژ- تکاب) و غیره... از جمله مهمترین پروژه‌های ملی و استانی بوده که این آزمایشگاه نقش آفرینی تاثیرگذاری در آنها داشته است.

همتی افزود: ارائه خدمات کنترل کیفیت به پروژه‌های کریدور شمالغرب، محور خوی حمزیان، محور محمدیار به سه راه حیدرآباد، پروژه‌های اداره کل راهداری استان، کریدور شمالغرب استان، پروژه‌ محور ارومیه به سرو، محور خوی- حمزیان، محور خوی- سلماس، محور شاهین‌دژ- تکاب، محور پیرانشهر، قطعه ۲ الف و ب آزاد راه مهاباد- ارومیه- میاندوآب، قطعه ۴ آزاد راه مهاباد- ارومیه میاندوآب  و نیز پروژه تصفیه‌خانه ارومیه از جمله دیگر پروژه‌های استانی و ملی است که در سطح استان انجام شده است. 

‎ مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان شرقی با اشاره به خدمات آزمایشگاهی که طی سال گذشته به پروژه‌های عمرانی ، مهندسین مشاور و پیمانکاران ارائه شده است گفت: این آزمایشگاه توانسته در سال گذشته ۲هزارو ۴۰۸ مورد آزمایش مقاومت مصالح و غیر مخرب که شامل آزمایش‌های طرح آسفالت، طرح بتن، انواع آزمایش‌های کشش، خم و باز میلگرد،  انواع آزمایش‌های سنگ و آجر و تست جوش، ۳ هزار و ۱۸۴ مورد آزمایش ژئوتکنیک، ۷۵۴ مورد آزمایش شیمی، ۷ هزار و ۱۳۸ مورد آزمایش بتنی، ۷ هزار و ۵۵۶ آزمایش بخش خاک و ۴ هزار و ۲۵۱ مورد آزمایش آسفالت که در سطح استان را در راستای ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی به ثبت رساند.

همتی ادامه داد: در بخش مطالعه مکانیک خاک و ژئوتکنیک نیز ۵۶ پروژه استانی با ۲ هزار و ۲۲۳ متر حفاری در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آزمایش انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه در راستای تعامل با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان طی سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان غربی تفاهم‌نامه و همکاری ویژه‌ای با سازمان پارک علم و فناوری، سازمان نوسازی مدارس، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره کل راهداری و حمل و نقل، شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت فرودگاه‌ها و شهرداری‌های استان در راستای ارتقاء کیفی و افزایش طول عمر پروژه‌های عمرانی در استان داشته است. 

همتی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان همچنین در راستای تحقق وعده دولت در ساخت مسکن ملی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان حضوری تاثیرگذار و فعالی داشته و هم اکنون خدمات کنترل کیفیت خود را به پروژه‌های نهضت ملی مسکن شامل پروژه ارومیه، پروژه آزادی، پروژه ابوالفتحی و اراضی خوی ارائه می‌کند.

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و تخصصی گفت: این آزمایشگاه موفق شد طی سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر- ساعت دوره آموزشی تخصصی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای تخصصی  با موضوعات تفسیر شیت‌های آزمایشگاهی آسفالت، بتن، خاک، ژئوتکنیک و قیر به صورت حضوری و آنلاین برای کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سطح استان برگزار کند.