شناسهٔ خبر: 13180 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری مسابقه‌ای با هدف ارتقای کیفی زندگی در محله تاریخی عودلاجان

مسابقه عکاسی عودلاجان برندگان نهایی سومین مسابقه پیشنهادی برای تهران با عنوان «طرح ارتقای کیفی زندگی در عودلاجان» ۲۲ آبان ماه معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین مسابقه پیشنهادی برای تهران با عنوان «طرح ارتقای کیفی زندگی در عودلاجان» از ۲۰ مهر آغاز شد و ۲۲ آبان ماه نیز زمان نهایی اعلام برندگان و اعطای جوایز در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد هر گونه‌ای ایده در حوزه طراحی فضای عمومی برای زنده کردن فضاهای مرده و متروک، میدان‌ها و فضاهای باز و نیمه باز و عرصه‌های عمومی پیاده و حفاظت و مرمت بناهای ارزشمند دوره‌های تاریخی منطقه عودلاجان تهران در این مسابقه پذیرش می‌شود. طرح‌های ارائه شده می‌توانند یک طرح و پیشنهاد در یکی از مناطق تخریب شده یا یک طرح و پیشنهاد کلی برای تمامی مناطق تخریب شده باشد.

محله «عودلاجان» به دلیل تخریب‌های وسیع به منظور ساماندهی معتادان و طرح انضباط شهری، تداخل و تضاد عملکردهای تجاری و مسکونی، تبدیل لبه خیابان‌ها از سوی سوداگران به بدنه تجاری و بدنه داخلی محله به انبارها، عدم وجود حیات مدنی و خطرات در شب، آسیب‌های اجتماعی موجود در محله، آسیب‌های کالبدی به قلب تاریخی شهر، عدم وجود فضاهای مناسب برای تجمع، اندیشیدن و گفتگو، حضور این مناطق در دوره تاریخی قاجار و پهلوی اول و دوم و وجود بافت ارزشمند تاریخی و عدم حفاظت و توجه به آنها، تلاش برای تعریف کارکردهای معاصر با رویکردهای شهری، (گردشگری، نمایشگاهی، تجاری در منطقه) و تقویت پاتوق‌ها و عرصه‌های عمومی و نیمه عمومی، امکان ایجاد فضای پیاده و عمومی وسیع‌تر و تلاش برای ارتقای کیفی معماری بافت منطقه به عنوان محور اصلی این مسابقه در نظر گرفته شده است.

هدف از برگزاری این مسابقه ترویج و تشویق طرح‌هایی است که بتوانند به شهر به عنوان یک عنصر پویا و زنده بنگرند و قادر باشند به عنوان یک سلول زنده به هزاران سلول دیگر متصل شوند و واجد شرایط فضایی با مؤلفه‌های عاطفی باشند، امکان تعامل بین شهر و شهروند را از طریق فضاهای عمومی برقرار کنند و ارتباطات را توسعه دهند، دارای نگاه به آینده در زمینه‌های اجتماعی، ساختاری و محیط زیستی باشند، در جهت سوداگری‌های رایج در شهر تهران نباشند. برگزارکنندگان این مسابقه به دنبال پروژه‌هایی که بتوانند به توسعه محیط‌های نیمه خصوصی که هم اکنون یکی از قوی‌ترین کنشگران اجتماعی شهر تهران هستند و رفتارهای شهر یا اکثریت شهر را تشکیل می‌دهند یاری برسانند.

عودلاجان یا اودلاجان از محله‌های قدیمی شهر تهران، پایتخت ایران است. از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است. عودلاجان در تهرانِ عصر ناصری، از بزرگ‌ترین محله‌ها و مرفه‌نشین بود، اما به مرور زمان و پس از دگرگونی‌های اجتماعی و شهری، از اهمیتش کاسته شد.

عودلاجان که محله‌ای در هزارتوی قلب تهران است، شهری واقعی اما مخفی قلمداد می‌شود. محله‌ای کوچک که یک کلان‌شهر بزرگ علیه آن قیام کرده است؛ اگرچه اکنون این شهر کوچک محجور افتاده و بیشتر خانه‌های‌اش تخریب شده‌است، مغازه‌های آن هویت دیرین خود را از دست داده و کاربری قدیم خود را به فراموشی سپرده‌اند اما هنوز زنده و پا برجاست. امیدها و آرزوها برای بیرون آوردن محله عودلاجان از پستو همواره زیر سایه‌ای از سودطلبی‌های تاریک و تیره به باد رفته‌است و ایده شهر- موزه به شهر رویایی معتادان و بزهکاران تغییر شکل یافته است. هرچند که این محله خود را بازتولید می‌کند اما همه نگرانی اهالی عودلاجان این است که محله از قالب یک نوستالژی در اذهان در آمده و مسئولان شهری مشکلاتش را بی توجه به بافت ارزشمند آن در روند طرح‌های کوتاه و بلند مدت، در بازه‌های زمانی متفاوت حل و فصل نافرجام می‌کنند.

عودلاجان از نظر تاریخی و فرهنگی قابلیت تبدیل شدن به شهر – موزه را دارد. اما تنها مرمت و بازسازی نیست که دل اهالی را برای ماندن در این محل خوش می‌کند. شرایط اجتماعی، امنیتی و شهری نیز در هویت بخشی به آن، مسئله بسیار مهمی است که البته از سوی مسئولان شهری چندان به نظر مهم نمی‌آید. تخریب‌های وسیع و اخیر سالیان گذشته و ادامه آن در چند ماه گذشته که ابعاد آن تاکنون به ۱۵ هکتار رسیده است و به بهانه انضباط شهری و ساماندهی معتادان، آسیب‌های جدی به این بافت تاریخی وارد کرده است و نمونه بارز این بی‌توجهی‌ها از سوی مدیریت شهری است.

هیئت داوران این مسابقه شامل فرهاد احمدی، محمد بهشتی، آذر تشکر، محسن حبیبی و محمدرضا قدوسی است. گیتی اعتماد به عنوان مشاور عالی این مسابقه معرفی شده است. اسکندر مختاری نماینده مؤسسه تهران در هیئت داوران و پرشیا قره گوزلو مدیر این مسابقه است.

مراسم اعلام برندگان و نمایشگاه آثار روز ۲۲ آبان ماه در باغ موزه قصر خواهد بود. در جدول زیر تقویم مسابقه آورده شده است:

زمان شروع مسابقه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۴

زمان ثبت نام و دریافت شناسه عبور ۲۴ مهرماه ۱۳۹۴

آخرین مهلت ثبت نام ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۴

دانلود مدارک مسابقه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۴

دریافت سوالات از شرکت کنندگان ۲۰ – ۲۵ مهرماه ۱۳۹۴

پاسخ به سئوالات: تا ۲۷ مهر ۱۳۹۴ (جواب کلیه سوال‌ها برای همه شرکت‌کنندگان از طریق ایمیل ارسال خواهد شد)

تحویل مدارک به دبیرخانه مسابقه: یکشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ عصر

بررسی فنی و کفایت مدارک: ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ عصر

داوری: ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۴

اعلام برندگان و اعطای جوائز: ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۴- باغ موزه قصر

نمایشگاه آثار: جمعه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۴– گالری ملک الشعرا بهار- باغ موزه قصر

مؤسسه تهران، مطالعات كلانشهر برگزار كننده این مسابقه است./ 

نظر شما