شناسهٔ خبر: 13184 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کردد:

جزئیات کاهش پروازهای عبوری و ادامه پرواز هواپیماهای اروپایی از آسمان کشور / رشد ۳ درصدی پروازها و ۲ درصدی جابه‌جایی مسافران در ۶ ماهه امسال

علی عابدزاده - رئیس سازمان هواپیمایی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دلایل کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: خوشبختانه پرواز هواپیماهای اروپایی بر فراز ایران همچنان ادامه دارد.

علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دلایل کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: دلیل اصلی این کاهش این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه بحرین، امارات و عربستان با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه کنترل فضای کشور خود داشته‌اند از اینکه به رغم این سرمایه‌گذاری‌ها پروازهای عبوری از آسمان ایران طی بیش از یک سال اخیر افزایش یافته ناراضی هستند و دلیل کاهش پروازهای عبوری از فضای کشور به دلیل حملات هوایی روسیه به سوریه نیست بلکه به دلیل تبلیغات این کشورها علیه انجام پروازهای عبوری از آسمان ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی چند روز اخیر خوشبختانه میزان روند نزولی میزان پروازهای عبوری رو به کاهش است. ما از همکاران خود در ایکائو درخواست کردیم دلایل و توجیهات خود را برای کاهش پروازهای عبوری اعلام کنند البته خوشبختانه پرواز هواپیماهای اروپایی بر فراز ایران همچنان ادامه دارد. امیدواریم این مشکل هر چه سریع‌تر بر طرف شود که در این زمینه با نیروهای مسلح و سازمان بین المللی هوانوردی(ایکائو) در ارتباط هستیم.

رشد ۳ درصدی پروازها و ۲ درصدی مسافران در ۶ ماهه امسال

وی با بیان اینکه میزان نشست و برخاست در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است، گفت: در بخش پروازهای داخلی و خارجی در مجموع ۲ درصد افزایش پرواز داشته‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: عمده‌ترین مشکل عدم رشد کافی در بخش هوانوردی در سال جاری این است که ناوگان عملیاتی کشور بیش از این نیست. در حالی که هم بازار و هم تقاضای مناسب وجود دارد اما شرکت‌های داخلی توان ارائه خدمات ندارند.

عابدزاده با اشاره به وضعیت ترانزیت نیز گفت: با این مقوله اگر بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی برخورد نکنیم قطعا موفق نخواهیم شد. یکی از مشکلات در بخش حمل و نقل هوایی این است که ما تابع مقررات ایکائو هستیم اما عملکرد ما بر اساس قوانین و مقررات داخلی است که با یکدیگر مغایرت دارد. در جابجایی مسافر هم در بخش داخلی و هم در بخش خارجی تابع مقررات بین المللی است اما در اجرا باید بر اساس مقررات داخلی عمل کرد. به عنوان مثال مسافر در پرداخت پول بلیت باید مشخص شود که چه خدماتی را دریافت می‌کند اما با یک اقدام خودپنداری ۵ درصد عوارض شهرداری را به مسافر تحمیل کردیم در حالی که پرداخت عوارض شهرداری وظیفه مسافر هواپیما نیست؛ این بخشی از مغایرت است یا اینکه یک درصد هزینه بلیت که سهم هلال احمر است توسط مسافر باید پرداخت شود در حالی که این با برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی بین المللی مغایرت دارد.

چالش نخست بخش هوایی مشکلات فرآیندی است نه کمبود ناوگان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ترانزیت هوایی و امور گمرکی نیز باید بر اساس قوانین بین المللی عمل کرد و اگر بر اساس قوانین داخلی تصمیم بگیریم نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

عابدزاده افزود: در حالی که برای اجرا و احداث زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود اما مشکلات مسیرها آسیب شناسی نمی‌شود. در بخش حمل و نقل هوایی فارغ از کمبود ناوگان مشکلات فرآیندی است و تا این نقاط ضعف برطرف نشود حتی با ورود ۱۰۰ فروند هواپیما نو باز هم زمین‌گیر می‌شوند.اعلام می‌کنم مشکل نخست ما کمبود منابع مالی نیست بلکه چالش اول ما ایراد قوانین و مقررات است./

نظر شما