شناسهٔ خبر: 131845 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

بارش باران از امروز تا اواسط هفته/وزش باد و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد

باران سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از بارش باران، وزش باد شدید، کاهش نسبی دما و خیزش گردو خاک در مناطق مستعد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت سامانه بارشی از روز یک‌شنبه تا روز سه‌شنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، همراه با کاهش نسبی دما و در نواحی مستعد تگرگ می‌شود.

روز یک‌شنبه استان‌های گیلان، مازندران، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان و نیمه شمالی فارس، روز دوشنبه گیلان، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان، ارتفاعات سیستان و بلوچستان، ارتفاعات استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه ارتفاعات جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی هرمزگان و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری است که از  یک‌شنبه تا سه‌شنبه به ویژه در ساعات بعدازظهر با افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک همراه شده است

منطقه اثر این سامانه روز یک‌شنبه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و روز سه‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.