شناسهٔ خبر: 131898 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت وب GIS/تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است

جاده هراز معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت وب GIS از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی و پیگیری تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی خبرداد.

مهران غلامی عضو هیات علمی و معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از پروژه‌های مهم پژوهشی  آن مرکز را در حوزه‌های لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران و همچنین حوزه حمل و نقل ریلی تشریح کرد.

انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت وب GIS

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یکی از پروژه‌های مهم بخش لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران که در همکاری مرکز تحقیقات با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت وب GIS است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از اهداف مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت وب GIS را شامل استفاده از ظرفیت‌های موجود در پهنه‌های منتخب در زمینه بهبود حمل‌ و ‌نقل ترکیبی و ارتقا یکپارچگی شقوق مختلف حمل و نقل، کاهش هزینه‌ فعالیت‌های لجستیکی با جانمایی مراکز لجستیک، بهبود عملکرد کشور در زمینه ترانزیت و جابجایی بار ، یکپارچگی و هماهنگی میان برنامه‌های ذکر شده به‌منظور دستیابی به توسعه یکپارچه و  دستیابی به توسعه پایدار عنوان کرد.

غلامی نتایجی که از اجرای طرح پژوهشی جانمایی احداث مراکز لجستیک مورد انتظار است را شامل ایجاد پارک‌های لجستیک عمومی در ۸ پهنه، مراکز لجستیک مرزی در ۲ پهنه و پارک‌های لجستیک کشاورزی در ۱۸ پهنه برشمرد.

صدور گواهینامه فنی در حوزه اداوات ریلی

وی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت و صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی را بخشی از فعالیت‌های مهم و اثربخش این حوزه دانست.

غلامی یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون‌شهری و درون‌شهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی عنوان کرد و یادآور شد: این موضوع به طور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راه‌آهن در جریان بهره‌برداری از سیستم ریلی تاثیر می‌گذارد. انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه می‌تواند باعث بروز مشکلات همچون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویس‌دهی و خطرات جبران‌ناپذیر در فرآیند بهره‌برداری و نیز نگهداری و تعمیر شود.

به گفته وی، مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهره‌برداری از زیرساخت ریلی را می‌توان از معضلات جبران‌ناپذیر این محدودیت عنوان نمود. عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راه‌آهن می‌تواند منجر به چشم‌پوشی از انجام برخی از آزمایش‌های مهم و یا ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور جهت تایید کیفیت به صورت موردی و سلیقه‌ای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهره‌برداری، برون رفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی می‌شود.

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع و صدور گواهینامه‌های فنی در بخش حمل و نقل از سیاست‌های اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها وزرای راه و شهرسازی بر آن تاکید کردند. همچنین با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی (برون شهری و درون شهری)، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که به پشتیبانی از تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راه‌آهن و مترو به منظور تایید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز به عنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر می‌شود.

پیگیری تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی

وی تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی فرآیند صدور گواهینامه فنی در بخش ریلی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است.

غلامی اظهار امیدواری کرد تا این اقدام با حمایت و استقبال صنایع ریلی درون شهری و برون شهری به اهداف متعالی خود در آینده‌ای نزدیک دست یابد.