شناسهٔ خبر: 131907 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان یزد اعلام کرد؛

گذر ایمن مزارع یزد از موج سرمازدگی بهاره با کمک داده‌های هواشناسی 

سرمازدگی/یخبندان/ سرما مدیر کل هواشناسی استان یزد گفت: با صدور هشدار و اطلاع رسانی به موقع و صحیح هواشناسی به کشاورزان، باغات استان یزد از خسارت سرمازدگی در امان ماندند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا برهانی مدیر کل هواشناسی استان یزد گفت: پدیده سرمازدگی به عنوان یکی از ریسک‌های مهم در تولید محصولات باغی استان همه ساله خسارت‌های هنگفتی به محصولات کشاورزی و باغی استان وارد می کند و سالیانه ۵ الی ۱۵ درصد از تولیدات کشاورزی در اثر خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان از بین می‌رود که این عدد برای برخی محصولات باغی به خصوص بادام، پسته و زردآلو به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد.

به گفته برهانی، در این راستا و با توجه به پیش‌بینی وقوع سرمازدگی دیر رس بهاره در استان، جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور  عمرانی، مدیرکل مدیریت بحران، معاونین سازمان جهاد کشاورزی، رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی در محل اداره کل مدیریت بحران تشکیل شد.

در این نشست پس از ارائه تحلیل شرایط جوی و پیش‌بینی توسط مدیر کل هواشناسی استان در مورد راه‌های اطلاع رسانی به کشاورزان، روش‌های مقابله با سرمازدگی و تخصیص سهمیه سوخت به باغداران  بحث و تبادل نظر شد.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه سرمازدگی دو نوبت در هفته اول و دوم فروردین و در مجموع طی ۸ شب، استان را تحت تاثیر قرار داد، افزود: طی این مدت دمای ۵۰ نقطه استان به صورت ساعتی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح پایش و به کاربران اطلاع رسانی شد،

وی گفت: بدین ترتیب عملیات مبارزه با سرمازدگی بنا بر توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی در بهترین زمان ممکن در سطح باغات استان انجام و از خسارت سرمازدگی جلوگیری شد.

برهانی خاطرنشان کرد: استقبال گسترده کشاورزان و افزایش دو برابری تعداد کاربران محصولات هواشناسی در فضای مجازی گویای نقش بسیار مهم و حیاتی صدور هشدارهای به موقع و داده های هواشناسی در بخش کشاورزی و مهم‌تر از آن اطلاع رسانی صحیح و به هنگام این داده‌ها به کاربران است.