شناسهٔ خبر: 132045 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بازدید مدیر کل بازرسی و معاون راهداری از جاده میامی-سبزوار

برنامه جامع حفاظت از یوز ایرانی تدوین می‌شود

یوز میامی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تدوین برنامه جامع بلند مدت حفاظت از یوز ایرانی در جاده میامی-سبزوار از نصب دوربین و کنترل سرعت و تابلوهای اطلاعاتی در کوتاه مدت خبر داد.

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزییات بازدید از محور میامی- سبزوار محدوده تردد یوز ایرانی و تصمیماتی که در اینباره اخذ شد، توضیحاتی ارایه کرد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای با اشاره به اینکه امروز به اتفاق مدیرکل بازرسی وزارت راه وشهرسازی، مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر دست‌اندرکاران از محدوده میامی به سمت سبزوار به مساحت حدود ۸۰ کیلومتر گذرگاه تردد یوزپلنگ بازدید کرده است گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی و رفع دغدغه فعالان محیط‌زیست برای حفاظت از یوز ایرانی گونه نادر جانوری بازدید از منطقه انجام و جلسه ای برای تعیین تکلیف و ساماندهی با حضور مسئولان مرتبط در استانداری برگزار و تصمیماتی کوتاه مدت و بلندمدت اخذ شد.

نصب دوربین های جدید و تصویب سرعت مطمئنه در مسیر میامی-سبزوار

معاون راهداری ادامه داد: به منظور رفع نقاط خطر برای حفاظت از یوز و دیگر گونه‌های جانوری در این محدوده مقرر شد تا یکسری اقدامات کوتاه مدت و اقداماتی بلندمدت توسط تمامی دستگاه‌ها انجام شود. مقرر است تا بخشی از اقدامات قبل از سفرهای تابستانی و تا آخر خرداد و بخشی تا پایان پاییز و نهایتا تا پایان سال جاری انجام شود.

اکبری بخشی از این اقدامات را شمال نصب و بررسی دوربین‌های کنترل سرعت توسط سازمان راهداری در طول مسیر برای کاهش سرعت در مسیر جاده دانست و افزود: مقرر است تا تخلفات به شکل واقعی ثبت شود که اینکار توسط سازمان راهداری پیگیری خواهد شد. همچنین در خصوص سرعت محدوده نیز مقرر است تصمیم گیری در کمیته ایمنی استان انجام شود و در کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز به تصویب برسد تا با ابلاغ آن توسط پلیس، اجرایی و عملیاتی شود.

تمامی تابلوهای اطلاعاتی حفاظت از یوز در ۲ ماه آتی در این منطقه ساماندهی و نصب می‌شود

وی توضیح داد: مقرر است تا توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چندین دوربین به محدوده افزوده شود. همچنین کل تابلوهای اطلاعاتی در خصوص حفاظت از یوز در این منطقه و محدوده تعوض و ساماندهی و نصب مجدد شود که در ۲ ماه آتی تکمیل خواهد شد. ضرورت دارد تا در چندین نقطه در مجتمع به طول ۱۰ کیلومتر که سابقه برخورد یوزپلنگ با خودرو بوده است روشنایی ایجاد شود.

به گفته اکبری،کارهای آرام سازی و آشکارسازی در جاده همچون خط‌کشی عرضی، شیار عرضی، چشم گربه‌ای، چراغ چشمک‌زن و نقوش کف جاده در چند مقطع از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد.

استقرار ایستگاه‌های دیده‌بانی در مسیر جاده میامی-سبزوار توسط محیط زیست

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: به حفاظت محیط‌زیست توصیه شد تا در این منطقه چندین ایستگاه استقرار و دیده‌بانی برای استقرار نیروهای خود داشته باشند.

کنترل سرعت در جاده توسط پلیس

اکبری توضیح داد: پلیس هم در چند  نقطه مستقر خواهد شد و با دوربین دستی نیز سرعت را در منطقه کنترل خواهد کرد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر فرهنگ سازی تاکید کرد و گفت: بیلبوردهای حاشیه راه تعدادی به فرهنگ سازی برای کاهش سرعت و توجه به موضوع یوزپلنگ اختصاص خواهد یافت. در مجتمع‌های قبل و بعد و داخل محدوده نیز توجه مردم به حفاظت از محیط‌زیست و گونه‌های جانوری اطلاع‌رسانی می‌شود تا توجه مردم به این موضوع جلب شود.

برنامه جامع حفاظ از یوز ایرانی تدوین می‌شود

وی در خصوص برنامه‌های بلندمدت نیز اعلام کرد: مقرر است تا برنامه جامعی برای حفظ یوزپلنگ با مشارکت تمامی دستگاه‌ها و نهادها از جمله شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط‌زیست و  پلیس راهور در دولت تصویب و منابع اعتباری آن مصوب شود.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف شده است تا در برنامه بلندمدت از روش‌های نوین و هوشمند برای کنترل و رهگیری جانوارن برای کاهش مخاطرات تصادف در جاده‌ها بهره‌مند شود.

با دستور وزیر راه و شهرسازی مدیر کل بازرسی و معاون سازمان راهداری و دیگر مسئولان از محور میامی _سبزوار، محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی بازدید کردند. این دستور در پی تلف‌شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در این محور بر اثر تصادف صادر شد.