شناسهٔ خبر: 132129 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم:

سالانه ۲۵۰ میلیون خودرو، در محورهای مواصلاتی استان قم تردد می کنند

خبر مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم اظهار کرد: موقعیت کریدوری ومیزان چشمگیر تردد خودرو از راههای استان قم، ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه راه و حمل‌ونقل جاده‌ای استان را دوچندان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه وشهرسازی از استان قم، محسین زنجیرانی فراهانی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از تردد سالانه ۲۵۰ میلیون خودرو درسطح راههای استان خبرداد و گفت: موقعیت کریدوری و میزان چشمگیر سفرها درسطح راههای استان، ضرورت سرمایه گذاری درحوزه راه و حمل ونقل جاده ای را دوچندان نموده است.

زنجیرانی فراهانی درادامه ضمن یادآوری این مهم که غالب اهداف منظور دربرنامه ریزی های سال گذشته محقق گردیده تاکید کرد: در تمامی مجموعه های ماموریتی اداره کل متبوع، پروسه ای زمانمند از طرحهای مختلف  لحاظ شده  و به صورت مستمر وضعیت پیشرفت‌آن‌ها رصد می‌شود.

وی ضمن اشاره به بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط اداره‌کل متبوع درسال‌گذشته، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان روکش آسفالت و بهسازی شد، که نقشی اساسی در ارتقا سطح ایمنی و کاهش حوادث جاده ای داشته است.

فراهانی گفت: همچنین در سال گذشته باتوجه به پی گیری های به عمل آمده نسبت به آموزش عوامل اجرایی- ستادی و همچنین تهیه و تجهیز ناوگان راهداری و ادوات مورد نیاز اقدام شد.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم فعال سازی اقدامات امانی را درقالب آموزش عوامل فنی، از جمله برنامه های سال گذشته دانست و تصریح کرد: درسایه این اقدامات، کارگاههای خط کشی، تابلوسازی، تعمیرات گاردریل و... به صورت فعال راه اندازی و بحمدا... شاهد فعالیتهای گسترده این کارگاهها هستیم.  

زنجیرانی فراهانی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت راههای روستایی استان قم اظهار داشت: طی سال گذشته راه دسترسی ۳۰ روستا روکش آسفالت شد و هم اینک هیچ روستایی درسطح استان که دارای جمعیت بالای بیس خانوار باشد، فاقد راه آسفالته نیست.

وی راه اندازی ساختمان راهداری سلفچگان درسال ۱۴۰۱ را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: با توجه به موقعیت ایستایی این ساختمان که مشرف بر راههای برونشهری بخشهای سلفچگان، خلجستان، قاهان می باشد در مدار فعالیت قرار گرفتن آن، توانست در برف‌روبی‌ها و بازگشایی مسیر های برفگیر  در فصل زمستان عملکرد بسیار موثری داشته باشد.
زنجیرانی فراهانی درخصوص رفع نقاط حادثه خیز محورهای جاده ای  استان نیز گفت: با عنایت به برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش مجدانه مجموعه مدیران اداره کل متبوع، طی پروسه ای شش ساله نسبت به رفع ۶۶ نقطه حادثه خیز احصا شده درسال ۹۵ اقدام شد.

وی افزود: طی سفر ریاست محترم جمهور به قم و اختصاص ۵۰ میلیارد تومان ( که متعاقبا ۵۰ میلیارد تومان دیگر به عنوان متمم اضافه شد) جهت رفع نقاط حادثه خیز باقی مانده درسطح  راههای استان اقدام و هم اینک درحال مرتفع نمودن ۳۳ نقطه درسطح راههای استان هستیم که به عنوان نقاط پرحادثه تعریف شده اند.

فراهانی یادآور شد: از مجموع ۳۳ نقطه احصا شده به عنوان نقاط پرحادثه درسطح راههای استان تاکنون ۱۷ نقطه اصلاح وایمن سازی شده و مابقی نیز درحال انجام است.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای طرح سامانه اعلان بار مجازی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل بار نیز تلاش کردیم تا با هوشمند سازی فرآیند و پروسه حمل و نقل جاده ای کالا، ثبت سفارش‌ها را شفاف و رانت‌ها را حذف کنیم، به نحوی که رانندگان بتوانند در مبدا و مقصد تقاضاهای موجود برای حمل بار را مشاهده و در صورت امکان، برای بارگیری آن اقدام کنند.

زنجیرانی فراهانی درهمین خصوص افزود: از جمله مزایای بسیار قابل توجه این طرح علاوه بر شفافیت،  جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین بدون بار در یک طرف مسیر است، (یعنی تنها در یک مسیر رفت و یا برگشت بار دارند).

وی ادامه داد: همچنین در حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز به منظور ارائه خدمات بهتر و تسهیل درسفرها، نسبت به راه اندازی سرویس جهت مسیرهایی که به تعداد لازم مسافر دارند، درپایانه ها اقدام شده است.

فراهانی دربخش دیگری از بیانات خود به  حضور مستمر و پی گیر کارشناسان و ناظران حوزه حمل ونقل در گلوگاههای جاده ای، پایانه ها، عوارضی ها و...اشاره کرد و تصریح نمود: درطول سال ودرقالب طرحهایی مانند کنترل دروازه ای ناوگان عمومی، بازدید از شرکتها و دفاتر فروش بلیت و.... نسبت به نظارت مستقیم بر نحوه ارائه خدمات ناوگان عمومی اقدام می‌شود.

وی افزود: سامانه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راهها، درتمامی اوقات شبانه روز ضمن پاسخگویی به مراجعات تلفنی کاربران، نسبت به ثبت شکایات و دیگر موارد موضوعه اقدام می کند. کما اینکه درنتیجه همین پی گیریهاشاهد پایین بودن میزان شکایتها طی سفرهای ایام اربعین و نیمه شعبان در استان قم بودیم.