شناسهٔ خبر: 132143 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار باران و احتمال طغیان رودخانه‌ها از فردا/ اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها

باران سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ خبر داد که موجب لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی برای دو سامانه گذر امواج تراز میانی و ناپایداری های محلی و تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری هشدار سطح زرد صادر کرد.

رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ فردا پنج‌شنبه نیمه غربی و جنوبی کرمان، نیمه شرقی فارس، ارتفاعات و دامنه استان‌های هرمزگان و غرب و جنوب اصفهان، شمال استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد.

روز جمعه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه در استانهای یزد، شمال هرمزگان، کرمان، جنوب فارس و جنوب شرق سیستان و بلوچستان و روز شنبه در ارتفاعات و دامنه استانهای کرمان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی فعالیت خواهد کرد.

این سامانه روز یک‌شنبه ارتفاعات و دامنه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و سمنان و روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، ارتفاعات و دامنه در استانهای همدان، کرمان و سیستان و بلوچستان فعال خواهد بود.

لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ از آثار مخاطره آمیز این سامانه اعلام شده است.

اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در این شرایط جوی ضروری است.

سامانه دوم تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که روز از چهارشنبه تا روز دوشنبه موجب افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید در شمال سیستان و بلوچستان و شرق و جنوب خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب و مرکز اردبیل و شمال کردستان، قم، مرکزی، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال اصفهان، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی می‌شود.

این سامانه در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود و احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.