شناسهٔ خبر: 132227 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین جلسه قرارگاه هویت بخشی در شهرهای جدید با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی

علیرضا جعفری نخستین جلسه از قرارگاه هویت بخشی در شهرهای جدید با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای قرارگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از شرکت عمران شهرهای جدید نخستین جلسه از قرارگاه هویت بخشی در شهرهای جدید با حضور علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، سید علیرضا مکبری مدیرکل دفتر توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای جدید، اعضای قرارگاه هویت‌بخشی و مسئولان این حوزه در شهرهای تابعه سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

جعفری در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی در شرایط امروز جامعه بیان کرد: امید داریم با تلاش جهادگران این حوزه در شهرهای جدید شاهد اتفاقات مثمرثمر در بخش هویت سازی و در عین حال تحقق رویکرد توسعه اجتماعی در سال جدید باشیم.

جعفری افزود: نکته قابل توجه در این حوزه آن است که با وجود در اولویت قرار گرفتن مسئله تولید مسکن در بین برنامه های اجرایی نباید فراموش کنیم که عدم توجه به مسائل نرم افزاری، فرهنگی و اجتماعی مانع از ایجاد خروجی دلخواه در پایان کار می شود.

وی گفت: ما به عنوان متولیان حوزه شهرسازی باید در کنار توجه به ساخت کالبد شهر به روح و رفتار شهر نیز توجه کرده و آن را نوعی تکلیف برای خود بدانیم؛ ما باید برای تهاجمات فرهنگی امروز دشمن در جامعه فرهنگ سازی کرده و برنامه مناسبی برای مقابله با آن در دست داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بیان کرد: هویت بخشی در حوزه کالبدی، اشتغال، کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی می تواند اجرایی شود و با برنامه‌ریزی و پیگیری لازم ظرفیت‌های بالقوه شهر را بالفعل کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: در این راستا ساخت باغ کتاب نمونه خوبی از اقدامات این حوزه به شمار می رود که تمامی شهرهای تابعه باید تا پایان نیمه نخست سال فرآیند اجرایی آن را آغاز کنند.

جعفری با تأکید براینکه ساخت محیط فرهنگی بر رفتار فرهنگی جوامع امری تأثیر گذار است گفت: ساخت مسجد، درمانگاه، مدرسه، کتابخانه، مراکز فرهنگی، فرهنگسرا و سایر پروژه های مربوط به این حوزه در اولویت حوزه فرهنگی و اجتماعی تمامی شهرهای جدید در سال جاری قرار گرفته و در این مسیر از مشارکت گروه های جهادی نیز استفاده شود.

مکبری در این جلسه پنج محور تقویت و ایجاد نشانه‌های هویتی در شهرها، ایجاد و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی فرهنگی و آموزشی، توسعه اقتصاد شهری، فضاهای کسب و کار، اشتغال وکارآفرینی، ارتقاء همکاری با سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی، عمومی مرتبط با توسعه اجتماعی و فرهنگی(مدیریت یکپارچه شهری)، گسترش و جلب مشارکت‌های گروه های جهادی، مردمی و خیرین و باغ کتاب را رئوس اصلی اقدامات اجرایی قرارگاه هویت بخشی و اجتماعی سازی شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: شهرهای جدید بیشتر از آنکه نیازمند برنامه‌های عمرانی باشد نیازمند اجرای پروژه های جدید و نوآورانه در کالبد و کارکرد است. به این منظور تأسیس «قرارگاه هویت بخشی و اجتماعی سازی» به مثابه ابزاری مهم برای ظرفیت سازی سازمانی در شرکت عمران شهرهای جدید متناسب با مأموریتهای قانونی محول شده و نیز اهداف توسعه ای آن با تاکید معاون وزیر در دستور کار گرفته است.

وی همچنین در ادامه سخنان خود مواردی از جمله هویت‌بخشی در مسیر تحقق تمدن‌سازی ایرانی اسلامی، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء معماری منظر و گرافیک شهری، حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، پایبندی به معماری اسلامی – ایرانی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، گسترش نمادهای دین و اخلاق، تعیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی، تقویت سرانه زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، آموزشی و درمانی بر اساس استانداردهای شهرسازی و معماری، گسترش فضاهای اشتغال و کارآفرینی ، افزایش حس تعلق شهری و گسترش تقویت مشارکت مردمی، تقویت جایگاه پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های توسعه و عمران شهری، مشارکت ، و همکاری با ظرفیت خیرین و گروه‌های جهادی و مردمی و در پایان تقویت همکاری‌های مشترک با نهادهای موثر در مدیریت شهری را از مهمترین اهداف تشکیل این قرارگاه اعلام کرد.