شناسهٔ خبر: 132364 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان مطرح کرد؛

نوسانات بارشی کم نظیر در استان همدان طی ۵ سال گذشته

باران مدیر کل هواشناسی استان همدان نوسانات بارشی ۵ سال اخیر استان همدان را کم نظیر دانست و گفت: سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بسیار پر بارش و سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم بارش بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عابد مدیر کل هواشناسی استان درباره وضعیت بارندگی استان همدان گفت: میانگین بارش کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ به مقدار ۱۵۷ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ افزایش را نشان می‌دهد.

عابد افزود: بارش دریافتی سال زراعی جاری استان همدان ۲۰۸ میلی متر بوده که مقدار ۶۵ میلی متر (۲۴ درصد) کاهش را نسبت به بلند مدت نشان می‌دهد این در حالی است که مقدار بارش سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی ۳۴ میلی متر(معادل ۲۰ درصد) افزایش را ثبت نموده است. در فروردین ۱۴۰۲ تقریباً به اندازه داده های بلند مدت در استان بارندگی رخ داده است.

مدیر کل هواشناسی استان همدان یادآور شد: نوسانات بارشی ۵ سال اخیر استان در نوع خود کم نظیر بوده است، به طوری که  سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بسیار پر بارش و سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم بارش بوده اند و در دو سال اخیر (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) در مجموع بارش ۳۲۲ میلی متر بوده که می توان با قاطعیت اعلام کرد طی ۴۵ سال گذشته همدان کم بارش ترین دوره ۲۴ ماهه خود را سپری نموده است. وی گفت: هر چند به لطف خدا و دعای خیر مردم، شرایط بارش استان از زمستان۱۴۰۱ تا امروز بهبود یافته و از آن خشکسالی بی سابقه استان، قدری فاصله گرفته است ولی همچنان انباشت کم بارشی در استان حاکم است.

این مسیول ادامه داد: طی موج بارشی که ۲۳ تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ استان همدان را تحت تاثیر قرار داد بطور میانگین۳۰ میلی متر در سطح استان بارش ثبت گردید که بیشترین مقدار آن مربوط به جنوب غرب، جنوب و غرب استان بوده است، برای نمونه در ایستگاه بارانسنجی فارسبان ۸۲ میلی متر، ایستگاه ده حیدر ۷۹ میلی متر، مانیزان و مهدویه ۶۱ میلی متر و موسی آباد ۵۷ میلی متر بیشترین بارش‌ها را دریافت کرده اند.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور در این موج بارشی برای ارتفاعات بالاتر از ۲۷۰۰ متر در برخی ساعات بارش‌ بصورت برف بوده است.