شناسهٔ خبر: 132405 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه وشهرسازی استان اعلام کرد؛

بیش از ۸ هزار واحد مسکونی در استان بوشهر در دست ساخت است

دستغیبی مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر از محل پروژه‌های نهضت ملی مسکن ۸ هزار و۱۳۶ واحد مسکونی در قالب ۲۲۸ پروژه در این استان در دست ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمود دستغیبی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر براساس متقاضیان موثر شناسایی شده در استان ۷ هزار و ۱۵۴ واحد قرارداد دستگاه‌های متولی با سازنده‌ها منعقد شده و از این تعداد نیز چهار هزار و ۲۱۳واحد قرارداد مشارکت مدنی آنها منعقد و پروانه ساختمانی ۲هزار و ۵۰۰ واحد نیز صادر شده است.

وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تاکنون۴۷۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در بخش‌های مختلف مسکن شهری استان بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

دستغیبی اضافه کرد: تاکنون ۶۱هزار و ۴۰۶ متقاضی مسکن استان بوشهر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد ۴۸ هزار و ۷۵۲ نفر فاقد مالکیت زمین و یا مسکن شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از این تعداد نیز ۱۰ هزار و ۶ نفر فرایند تائید شرایط را طی کرده که از این تعداد هفت هزار و ۹۳۱ نفر افتتاح حساب و چهارهزار و ۵۸۰ نفر از آنان نیز نسبت به واریز آورده اولیه خود اقدام کرده‌اند.

الحاق ۲۷۰۰ هکتار زمین به پروژه نهضت ملی مسکن در استان بوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: تا سال گذشته ۴۷۰ هکتار زمین در قالب کمیسیون و کارگروه امور زیربنایی به پروژه نهضت ملی مسکن الحاق و تغییرکاربری داده شد و در ابتدای امسال نیز با هدف سرعت بخشی در روند اجرای نهضت ملی مسکن ۲هزار و ۷۰۰ هکتار زمین دولتی به پنج شهر این استان الحاق شد.

دستغیبی ادامه داد: زمین‌های واگذار شده شامل ۲هزار و۴۶۷ هکتار در بوشهر است که از این میزان یک هزار و۷۰۰ هکتار برای ساخت مسکن و کاربری‌های مرتبط و مابقی به سایر موضوع‌های مورد نیاز توسعه‌ای اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: همچنین ۴۷ هکتار در کنگان، ۱۳۶ هکتار در دیلم، ۲۱هکتار سعدآباد و۲۳ هکتار در برازجان الحاق شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با این الحاق، زمین مورد نیاز اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای چهار سال در این استان تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از شهرهای استان بوشهر از جمله شبانکاره و وحدتیه کشاورزی و فاقد زمین دولتی هستند افزود: دراین شهرها به روش تفاهم با مالکان زمین نسبت به تامین زمین اقدام شده است.

دستغیبی ساخت واحدهای مسکونی به صورت آپارتمانی و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس ظرفیت‌های هر شهر واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی یا آپارتمانی ساخته می‌شوند.

وی از ساخت افزون بر ۸۰ درصد منازل در شهرهای استان به صورت ویلایی خبر داد و تصریح کرد: برای ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به‌ صورت ویلایی برنامه‌ریزی و اقدام شده است.

دستغیبی با اشاره به واگذاری ۸۹ قطعه زمین در بندر ریگ، ۲۲ قطعه در کاکی و بادوله گفت: با توجه به انجام نشدن تعهدات از سوی متقاضیان قرار بر این شد دستگاه‌های مسئول نسبت به ساخت واحدهای ویلایی اقدام کنند.

وی در خصوص گرانی پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: این پروژه‌ها از محل ۲ منبع مالی شامل تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان تامین اعتبار می‌شوند. دستغیبی یادآور شد: تسهیلات بانکی به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و آورده متقاضیان تکمیل کننده پروژه‌ها است.

وی با تاکید براینکه تامین به موقع منابع مالی موجب حرکت پروژه‌های عمرانی می‌شود گفت: اگر آورده متقاضی به موقع تامین و واریز نشود فرایند اجرای پروژه طولانی و با توجه به گرانی بازار مصالح ساختمانی؛ قیمت تمام شده یک پروژه افزایش می‌یابد.

ثبت نام ۱۸۰۰ نفر از بوشهری‌ها برای دریافت تسهیلات جوانی جمعیت

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: تاکنون یکهزار و ۸۵۲ نفر از این استان در سامانه دریافت زمین ویژه دارندگان سه فرزند و بیشتر در ۴۱ شهر ثبت نام کرده‌اند.

دستغیبی اظهار کرد: مواد سه و چهار قانون جوانی جمعیت در ارتباط با راه و شهرسازی است که بر این اساس ۲۰۰ متر زمین به طور مساوی به پدر و مادر دارای سه فرزند و بیشتر واگذار می‌شود.

اجرای بیش از ۸ هزار واحد مسکونی در استان بوشهر

وی افزود: تا کنون ۳۱۱ واحد زمین در ۹ شهر استان بوشهر تامین شده و در بقیه شهرها در صورت الحاق نشدن زمین مورد نیاز، از ظرفیت شهرهای همجوار استفاده می‌شود.

دستغیبی تصریح کرد: بیشترین ثبت‌نام برای دریافت زمین در شهرستان دشتی با ۴۹۹ نفر متقاضی و کمترین میزان در شهرستان عسلویه با ۲۳ تقاضا ثبت شده است.

وی بیان کرد: ۳۲۲ نفر از افراد تایید نهایی شده‌ برای تشکیل پرونده فیزیکی خود پیگیری کرده‌اند و این روند برای ۱۵۹ نفر تکمیل شده است.

ثبت نام بیش از ۳ هزار نفر در پروژه‌های خود مالکی استان بوشهر

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۳ هزار و ۴۷۴ واحد به صورت خودمالکی اقدام به ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۸۰۸ واحد منجر به انعقاد قرارداد و۴۷۳ واحد نیز به دلیل نداشتن شرایط اولیه از لحاظ تکمیل پرونده از طرف سیستم بانکی رد درخواست شده‌اند.

به گفته دستغیبی متقاضیان واحدهای خود مالک می‌توانند به میزانی که درخواست دارند پروانه ساخت بگیرند و از ظرفیت تسهیلات جهش تولید مسکن استفاده کنند.

دستغیبی یادآور شد: در بحث خودمالکی تنها داشتن پروانه ساختمانی ملاک عمل است و هیچ شرطی برای متقاضی وجود ندارد و افراد می‌توانند بنا به انتخاب متقاضی در سامانه از ظرفیت و امکانات ۱۴ بانک برخوردار شوند.

به گفته دستغیبی تسهیلات مربوط به واحدهای خودمالک مانند تسهیلات نهضت ملی مسکن نیاز به سپرده‌گذاری و انتظار ندارد.

مشارکت نکردن دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در واگذاری زمین

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: استفاده از ظرفیت زمین‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سهام آنها دولتی است یک تکلیف قانونی و فرصتی برای خانه‌دار شدن کارکنان دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: ۵۰ درصد از ظرفیت زمین مازاد دستگاه‌های اجرایی واگذار شده برای احداث مسکن در اختیار همان دستگاه اجرایی قرار می‌گیرد که با وجود این امتیاز اما تاکنون تنها سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با معرفی زمین مازاد به این تکلیف قانونی پرداخته است.

دستغیبی خطاب به دستگاه‌های اجرایی که زمین مازاد دارند گفت: چنانچه این دستگاه‌ها به صورت داوطلبانه اقدام نکنند راه و شهرسازی به صورت مستقیم نسبت به تملک زمین اقدام و در این صورت هیچ واحد مسکونی به کارکنان آن دستگاه تعلق نمی‌گیرد.

وی در خصوص بحث خودمالک در محدوده بافت فرسوده شهرها افزود: از ۴۱ شهر استان بوشهر۱۲ شهر دارای بافت فرسوده مصوب است که با توجه به ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی انتظار می‌رود روند نوسازی این مناطق سرعت بگیرد.