شناسهٔ خبر: 132465 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار و هفته معماری ایران مطرح کرد

لزوم بسترسازی برای تسلط دانش معماری اصیل بر صنعت ساختمان

وزیر بذرپاش نوشتن سایز وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که با فراهم شدن بستر مناسب برای نقش پذیری قاطع و کامل معماران و تسلط دانش معماری اصیل بر صنعت ساختمان، شاهد روزهای روشن با درخشش معماران معاصر ایران در جهان باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش به مناسبت روز معمار و هفته معماری ایران در پیامی تصریح کرد: تنوع جغرافیایی، اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی سرزمین ایران، ایجاب میکند در جستجوی راهکارهای بهینه برای انطباق زیستگاه انسان با ویژگیهای محلی، خلاق و نواندیش باشیم. کیفیتی که در شهرهای تاریخی و بناهای آن بی مانند شده است؛ حاصل این گونه راهکاریابی معماران ایرانی است. نمونه های ارزشمند معماری اصیل این سرزمین در مواجهه با مسائل محلی و شیوه پاسخ به رفتارمحیطی و محیط رفتاری، منحصر به فرد هستند. همین خلاقانه بودن در بناها و فضاهای شهرهای تاریخی است که با دستان هنرمند معماران این سرزمین نمود عینی یافته و زیست پایدار در پهنه سرزمین را میسر نموده است و بدین سان مفهوم شهر تاریخی را به مثابه منبع و سند بی نظیر دانش سرزمین ایران معرفی میکند و بسیار مهم و ضروری است که در صیانت از این مظاهر فرهنگی مستمر بمانیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما در عصر حاضر شاهد ساختمان ها، فضاها و محیط های ناهماهنگ و ناسازگار، در شهرها هستیم. جریانی از ساخت و سازها که حاصل سوداگری های بی پایان است. در این میان باید توجه داشت که، بیگانگی مفرط با دانش معماری اصیل ایرانی-اسلامی و ترویج شیوه های جعلی و غیراصیل در ساختمانها و شهرهای امروز هزینه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارد که از آن غافل مانده ایم. در این وادی ابهام آمیز ساخت و ساز، درونمایه اصالت معماری ایرانی که قادر است صنعت ساختمان کشور را جهانی کند،  از نظرها دور مانده است.  امروز به بهانه روز ملی معمار باید با اذعان به این ضعف ها، امید وار باشیم که مسیر ترمیم آسیب ها و اصلاح خطاها را بیابیم؛...، خود را بیابیم که وارث دانش معماری و شهرسازی بی مانند در جهان هستیم. 
وی افزود: به هر حال، در این وادی ابهام آمیز ساخت و ساز سوداگرانه، هستند معماران خلاق و پژوهشگری که همواره و مستمر ارتباط خود را با این منبع دانش سرزمینی اصیل حفظ کرده اند . لذا، به این وسیله ضمن تقدیر ویژه از حضور معماران ارجمند در خلق معماری ارزشمند معاصر، امید است با فراهم شدن بستر مناسب برای نقش پذیری قاطع و کامل معماران و تسلط دانش معماری اصیل بر صنعت ساختمان، شاهد روزهای روشن با درخشش معماران معاصر ایران در جهان باشیم. روز معمار و هفته معماری ایران مبارک باد.