شناسهٔ خبر: 132475 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد؛

تدقیق حریم گسل‌های متداخل با کلانشهر تهران و تعیین پارامترهای مهندسی آن

شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع تدقیق حریم گسل‌های متداخل با کلانشهر تهران و تعیین پارامترهای مهندسی آن به رییس مدیریت بحران، استاندار، شهردار و رییس شورای شهر تهران ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی مکاتبه با استاندار، رییس سازمان مدیریت بحران، شهردار و رییس شورای شهر استان تهران مصوبه شورا را با موضوع تدقیق حریم گسل‌های متداخل با کلانشهر تهران و تعیین پارامترهای مهندسی آن ابلاغ کرد.

در این مصوبه تاکید شده است که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ پیرو مصوبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ خود، گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص" تدقیق حریم گسل‌های متداخل با کلانشهر تهران و شعاع ۳۰ کیلومتری آن و تعیین پارامترهای مهندسی مربوطه"  را ارایه کرد و نظر شورای عالی را در ۶ بند به تصویب رساند.

بر اساس بند یک این مصوبه، مقرر شده تا دبیرخانه شورایعالی در اسرع وقت نقشه تدقیق شده حریم گسل‌های شهر تهران و شعاع ۳۰ کیلومتری آن به همراه پارامترهای مهندسی مربوطه را به مراجع ذی ربط ابلاغ کند.

در بند ۲ این مصوبه نیز شهرداری تهران موظف است در اسرع وقت ضمن بارگذاری حریم تدقیق شده گسل در سامانه طرح تفصیلی، صدور پروانه ساخت در قطعات واقع در حریم گسل را صرفا براساس دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های گسل (موضوع  مصوبه مورخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ شورایعالی) انجام دهد و محدودیت ارتفاعی ناشی از دستورالعمل مذکور بر ضوابط پهنه ارجحیت دارد.

بند ۳ این مصوبه نیز هدف از تدقیق حریم گسل و به تبع آن دستورالعمل احداث بنا در آن را ایجاد تسهیل لازم جهت استفاده شهروندان از حقوق مالکانه در بافت‌های موجود و متداخل با حریم گسل در عین رعایت ملاحظات فنی عنوان و تاکید کرده است: طرح درخواست‌های مربوط به افزایش تراکم ساختمانی یا افزایش بارگذاری قطعات واقع در حریم گسل، در کمیسیون ماده ۵  به هیچ وجه موضوعیت نداشته و ممنوع است.

طبق بند ۴ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اران، وزارت کشور( سازمان مدیریت بحران)  از طریق استانداری‌های سراسرکشور اتخاذ تدابیر لازم برای رفع خطر از ساختمان‌های موضوع فراز "الف" مصوبه مورخ ۲۱ مهر ۱۳۹۹را که فی الحال برروی پهنه گسل واقع شده‌اند در اولویت اقدام قرار دهد.

همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف شده تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نسبت به تبیین پارامترهای مهندسی طراحی سازه در پهنه‌های گسلی برای جامعه مهندسان اقدام کند.

در بند 6 این مصوبه تصریح شده است: با توجه به ضرورت تسریع در فرآیند تدقیق گسل‌های سایر شهرها و محدودیت‌های اعتباری موجود، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قالب ظرفیت‌های قانونی موجود زمینه استفاده از کمک مالی شهرداری‌ها به وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) به منظور تدقیق گسل‌های شهرهای مربوطه را فراهم کند.

در پایان مصوبه آمده است: در اجرای مصوبه شورایعالی، به پیوست یک نسخه نقشه حریم تدقیق شده گسل‌های تهران و شعاع ۳۰ کیلومتری آن در استان تهران و همچنین پارامترهای مهندسی آن به همراه لوح فشرده حاوی نقشه‌های رقومی گسل‌های اصلی و حرائم آنها جهت اجرا ابلاغ می‌شود.