شناسهٔ خبر: 132524 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تشدید بارش‌ها و امکان خسارت به محصولات کشاورزی

هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور با اعلام تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی به کشاورزان و باغداران هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار کشاورزی سطح زرد سازمان هواشناسی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی از امروز تا روز جمعه موجب رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک و ریزش تگرگ در نواحی مستعد می‌شود.

این سامانه شرق هرمزگان، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات سمنان، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، یزد و جنوب اصفهان، شرق سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی یزد و شمال شرق سمنان را در بر می‌گیرد و آثار مخاطره آمیز برای محصولات کشاورزی دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها و تسریع در انتقال محصولات آماده برداشت یا برداشت شده به مکان های مسقف توصیه کرده است.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی و بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش ضروری است.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی، خودداری دامداران و عشایر در عبور از ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏ و عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش توصیه شده است.