شناسهٔ خبر: 132549 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور صورت گرفت؛

بولتن هواشناسی کشاورزی و بولتن آفات و بیماری‌های گیاهی منتشر شد

هواشناسی کشاورزی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به منظور بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی به انتشار بولتن هواشناسی کشاورزی و بولتن آفات و بیماری‌های گیاهی پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، به منظور بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی و همچنین به عنوان گامی در راستای کاهش خسارات ناشی از رویدادهای اقلیمی، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با همکاری مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران اقدام به تهیه بولتن ‌های هواشناسی کشاورزی و آفات و بیماری‌ های گیاهی کرده است.

این بولتن‌ها بصورت روزانه و با افق پیش‌ بینی هفتگی به صورت نقشه‌های پارامترهای هواشناسی کشاورزی در سطح ملی تهیه می‌شوند.

از جمله اطلاعات ارائه شده در این بولتن‌ها می توان به پیش‌بینی تبخیر تعرق مرجع(روزانه و تجمعی هفتگی)، سرعت باد، میزان بارش(روزانه و تجمعی هفتگی)، دمای متوسط، دمای کمینه و دمای بیشینه، شاخص رطوبت دما برای دام و همچنین پیش‌بینی‌های سرمازدگی، گرمازدگی، بارش‌های خسارت ‌زا و بادهای خسارت‌ زا  اشاره کرد.

شایان ذکر است، تهیه و تولید این بولتن هواشناسی کشاورزی و بولتن آفات و بیماری های گیاهی که توسط محققین این پژوهشگاه انجام گرفته است در راستای اجرای مفاد انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران است که سال قبل توسط روسای دو مجموعه به امضا رسید و امید است انتشار این بولتن و افزایش آگاهی‌ رسانی در این زمینه بتواند به منظور کاهش خسارات ناشی از رویدادهای اقلیمی در بخش کشاورزی و بهبود فضای کسب و کار در بخش کشاورزی مؤثر باشد.

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت بولتن‌ های مذکور به صورت روزانه از طریق نشانی الکترونیکی www.rimas.ac.ir اقدام کنند.