شناسهٔ خبر: 132553 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با رییس جمهور سوریه مطرح شد؛

تاکید بر حذف دلار در مبادلات تجاری ایران و سوریه

بشار اسد وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه حدف دلار در مبادلات تجاری دو کشور و همچنین پیوستن سوریه به کریدور ریلی ایران وعراق وسوریه را مورد تاکید قرارداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه‌ و شهرسازی کشورمان در جلسه امروز با بشار اسد رئیس جمهور سوریه که با حضور هیئت ایرانی، سفیر ایران و وزرای کشور سوریه برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخی و وجه مشترک هردو کشور مبنی بر قرار گرفتن تحت تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های مختلف بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های بانکی، تبادلات تجاری، انرژی، ترانزیت، حمل‌ونقل و گردشگری تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از کریدور ریلی میان ایران و عراق، موضوع پیوستن سوریه به این کریدوربه منظور استفاده مسافرین به کشور سوریه را نیز مطرح کرد.

برقراری خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و سوریه با توجه به وجود بندر در هر دو کشور به منظور رونق صادرات و واردات میان تهران و دمشق از دیگر موضوعاتی بود که توسط وزیر راه و شهرسازی کشورمان مورد تاکید قرار گرفت.

وی در ادامه این جلسه به موضوع گردشگری و لزوم رونق آن پرداخت و پیشنهاد اعزام ۵۰ هزار گردشگر و زائر در سال به سوریه را نیز مطرح کرد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه حمل‌ونقل هوایی و موضوعاتی همچون  آموزش خلبانان، تجهیزات فرودگاه‌های کشور سوریه و تجهیزات کمک ناوبری نیز پرداخت و گفت: ایران ظرفیت بالایی برای توسعه مباحث فنی در فرودگاه‌های سوریه دارد.

تجهیز و توسعه پالایشگاه‌های سوریه و صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه به منظور رفع مشکلات بخش خصوصی و کاهش یا حذف تعرفه ورودی کالاهای مورد تبادل میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که از سوی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با رییس جمهور سوریه مطرح شد.

در ادامه این جلسه بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز ضمن خوش آمدگویی به وزیر راه و شهرسازی کشورمان بر اهمیت حوزه ترانزیت در شقوق مختلف ریلی و جاده‌ای تاکید و آمادگی سوریه را برای افزایش ظرفیت‌های دو کشور در ترانزیت اعلام کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در سوریه و انجام گفت‌وگو در همه سطوح، به نقش مهم بنادر در توسعه روابط تجاری دو کشور نیز اشاره و بر توسعه این روابط تاکید کرد.

مبنا قرار دادن پول ملی دو کشور در تبادلات تجاری از دیگر موضوعاتی بود که توسط رییس جمهور سوریه نیز تاکید شد.

بشار اسد ضمن اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ایران در حوزه صنایع بالادستی نفت گفت: دستورات لازم جهت شناسایی مناطقی برای واگذاری به متخصصین ایرانی داده خواهد شد.

وی در حوزه تسهیل تجارت بر رفع موانع فعالیت تجار دو کشور به منظور رونق صادرات و واردات کالا تاکید کرد و افزود: توسعه حمل‌ونقل ایران و سوریه در همه شقوق در دستور کار معاونین قرار دارد.

رئیس جمهور سوریه گفت: از هر اقدامی که تاثیر مثبت در مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور داشته باشد حمایت می کنیم.