شناسهٔ خبر: 132557 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دومین روز سفر وزیر راه و شهرسازی به دمشق؛

تفاهمنامه جامع حمل‌ونقل، تجاری، فرهنگی و گردشگری میان ایران و سوریه امضا شد

عکس ایران و سوریه تفاهم‌نامه جامع در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، گزدشگری، تجارت، انرژی، فرهنگی و بانکی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه به عنوان روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور  طی مراسمی به امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای مثبت حاصل از برگزاری جلسات کارشناسی و مدیریتی متعدد در سوریه که با وزرای اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، وزیر حمل‌ونقل، نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور برگزار شد، گفت: در این سطح قابل قبول از روابط سیاسی، هردو کشور حلقه مفقوده را روابط اقتصادی ایران و سوریه دانسته و بر لزوم ارتقا و افزایش حجم روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

وی با اشاره به تمدن غنی و فرهنگی با قدمت چندهزار ساله دو کشور افزود: ایران و سوریه دارای زخم مشترک تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان و مخالفان استقلال بوده و هردو برای تضمین پیشرفت کشورشان روی پای خود ایستاده اند.

بذرپاش خاطر نشان کرد: طی این جلسات عهد بستیم روابط اقتصادی را با سرعت بیش از گذشته توسعه دهیم و در جلسه برگزار شده با دکتر بشار اسد رئیس جمهور محترم کشور سوریه و در بالاترین سطوح نیز بر این موضوع تاکید شد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه تاکید کرد: تفاهم‌نامه امضا شده هم نشان می‌دهد توافقات خوبی در زمینه‌های مختلف انجام شده و کارگروه‌های مشترک کاری در هر حوزه تشکیل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تقویت روابط تجاری و رفع موانع تجار بخش خصوصی مورد تاکید دو طرف بود و هرچه بتوانیم بخش خصوصی را در دو کشور تقویت کرده و بار اقتصاد را بر دوش بخش خصوصی قرار دهیم، موفقیت بیشتری در حوزه اقتصاد کسب خواهیم کرد.

بذرپاش دیگر بخش مورد توافق را در حوزه انرژی دانست و گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش برق و نفت نیز توافقات خوبی انجام شد و کارگروه‌ها و تیم‌های فنی مشترک برای اجرای این توافقات تشکیل شد.

وی افزود: در حوزه گردشگری و گردشگری زیارتی نیز توافقات مثبتی انجام شد و در ماه‌های آینده شاهد حضور حجم بالای گردشگران ایرانی و سوری به دو کشور خواهیم بود و حتما رونق گردشگری به توسعه اقتصادی منجر می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل به ویژه بخش هوایی توافقات و تفاهماتی در خصوص افزایش پروازها به سوریه و سایر خدمات نیز صورت گرفت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شقوق دیگر حمل‌ونقل نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت و در حوزه‌های کشتیرانی و ریلی توافقاتی انجام شد.

وی افزود: در بخش‌های فرهنگی میان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهادهای متناظر در کشور سوریه تفاهمات خوبی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: صفر کردن تعرفه تجارت میان دو کشور که یکی از درخواست‌های همیشگی بخش خصوصی است، مورد توافق کلی دو کشور قرار گرفت و مقرر شد تعرفه کالاهای باقیمانده نیز در راستای تسهیل تجارت دو کشور به صفر برسد.

بذرپاش گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز سوریه مورد توافق کلی طرفین قرار گرفت که پلن‌های اجرایی آن احصا خواهد شد و جزئیات آن در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

وی افزود: تاسیس بانک، بیمه و شرکت سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر موضوعات مورد درخواست بخش خصوصی دو کشور بود که رئیس جمهور دو کشور بر آن تاکید داشتند و در این جلسه مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

به گفته بذرپاش، تبادل بانکی مستقیم میان ایران و سوریه نیز طی توافقات انجام شده به مراحل خوبی رسیده و کارهای اجرایی آن دنبال خواهد شد.