شناسهٔ خبر: 132652 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای :

حدود ۵۳ درصد تلفات جاده ای گلستان راکبین موتورسیکلت و عابرین پیاده هستند

گلستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: بر اساس آمار پلیس راه استان در سال گذشته ۱۲۹ نفر (حدود ٣٦ %) و ۶۰ نفر معادل ۱۷ درصد از کل تلفات جاده ای استان، راکبین موتورسیکلت و عابرین پیاده بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، عادل مصدقی روز پنجشنبه در مراسم اهدای نمادین کلاه ایمنی به موتورسواران استان در روستای قربان آباد آق قلا و مرز اینچه برون افزود: همچنین ١٠٤٥ نفر ( ٣٠ درصد) ازمجروحین تصادفات جاده ای را هم موتورسواران تشکیل داده اند.

به گفته وی، نزدیکی شهرهای استان و دسترسی آسان به موتورسیکلت باعث شده میزان تصادفات موتورسیکلت گلستان از سایر استان های کشور بالاتر باشد.

مصدقی، سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو و حق تقدم را عوامل تصادفات موتور سیکلت سواران بیان کرد و ادامه داد: استفاده نکردن از کلاه ایمنی استاندارد، نداشتن گواهینامه و حرکت های خلاف جهت از دیگر عواملی است که سهم جانباختگان موتورسواران را افزایش داده است.

وی، درصد قابل توجهی از کشته شدگان تصادفات موتورسیکلت ها را، نوجوانان و جوانان ذکرکرد و گفت: اگرچه بخشی از این آمار می تواند ناشی از نوع وسیله نقلیه و هیجان استفاده از این وسیله باشد اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطره آمیز، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... بخشی دیگراز دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آنهاست.

وی با اشاره به هفتم اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل افزود: هدف از ایمنی حمل و نقل ، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای است و با توجه به نقش ایمنی انسان ها در حمل و نقل، این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

مصدقی اظهارداشت: برای کاهش این خطرات ، آموزش قواعد رانندگی به کاربران جاده ای و فرهنگ سازی آن با مشارکت و تعامل تمام دستگاه های اجرایی فرهنگی ، ایمن سازی راه ها ، افزایش کیفیت خودروها ، بیمه و اخذ جریمه های سنگین ، ایمنی را به طور غیر مستقیم برای رانندگان افزایش می دهد.

نصب نمادین شبرنگ و مثلث ایمنی برای ۶ دستگاه از ادوات کشاورزی مردم روستا و رفع نقص روشنایی ۴۰ موتورسیکلت و توزیع ۴ کلاه ایمنی در بین موتورسیکل سواران مرز اینچه برون از دیگر برنامه های این روز در گلستان بود.

دیدار با خانواده البرزی از قربانیان سوانح جاده‌ای و عرض تسلیت به بازماندگان و قرائت فاتحه هم جزو برنامه های دیگر بود.